5 sätt att planera din matvecka

Du hade tänkt äta en god och hemlagad middag men plötsligt finner du dig på det lokala thai-köket. Efter några timmar är ballongmagen ett faktum. Hur blev det så här? 

Du är inte ensam. När man har mycket att göra är det lätt att bra matvanor prioriteras bort och vi tar till snabba och (ibland) dåliga lösningar. För de flesta människor är planering en förutsättning för att vardagen ska rulla på med mindre friktion. När man har IBS är planering om möjligt ännu viktigare, annars är det är lätt att hela vardagen hamnar i obalans. Att ligga steget före i matplaneringen ger dig inte bara bättre möjligheter att äta magvänligt och mer hälsosamt, du kommer också spara pengar, tid och ansträngning. Dessutom bidrar du till miljön genom mindre matsvinn. Så här du kommer igång med att planera din mat-vecka!

Söndags-preppa

Det kan kännas trist att planera, handla och stå i köket på en söndag, men senare i veckan kommer du tycka att det var väl investerad tid. Jag lovar! Laga storkok av din favoriträtter. På det viset slipper du laga middag varje dag. Perfekt om du från början vet att någon av veckodagarna kan bli lite extra stressig.

Meatless Monday

Det behöver inte vara just måndagar, men att låta minst en dag i veckan vara helt fri från kött mår både du, din mage och miljön bra av. Låt grönsakerna ta huvudplatsen i måltiden, kanske hittar du en ny vegetarisk favorit? Lasagne, grytor och matiga sallader är exempel på måltider som är lätta att göra vegetariska och dessutom passar riktigt bra i matlådan.

Återanvänd mera

Glöm inte att ta tillvara på resterna. Kanske räcker inte maten som blivit över till en hel ny portion, men även delar av en måltid kan återanvändas. Blev det kokt potatis kvar från måndagsmiddagen? Resterna där kan användas till en kall potatissallad på onsdagen (dessutom är just kall potatis mums för våra tarmbakterier). Ett annat exempel är överbliven pasta som gör sig utmärkt i en pastagratäng eller i en kall pastasallad.

Proppa frysen med grönt

Låt oss enas om att frysta grönsaker har fått ett oförtjänt dåligt rykte. I många fall innehåller faktiskt frysta grönsaker mer näring än färska och dessutom är hållbarheten betydligt bättre. Ladda frysen med edamamebönor, haricots verts och broccoli så har du en grönsaks-trio som dina tarmbakterier kommer att älska.

Fyll skafferiet med basvaror

Att ha ett välfyllt skafferi är nyckeln till att kunna kasta ihop en riktigt schysst sista-minuten middag. Har du en bas med quinoa, råris, bovete, konserverade linser och bönor, krossade tomater, konserverade champinjoner och kanske lite konserverad tonfisk så har du alltid möjlighet att bygga ihop en bra måltid – utan att behöva gå till affären.

Ha en ät-med-dina-händer-middag

Oavsett om det är en hamburgare, pizza eller taco, är det alltid kul att äta med händerna. Det är förmodligen därför som det är den snabbmat som de flesta av oss äter någon gång per vecka. Vill du ha ett mer hälsosamt alternativ så är vietnamesiska vårrullar den perfekta fingermaten där du får nöjet av att äta med händerna samtidigt som du får i dig massor med grönsaker. Och just nu är det så klart extra viktigt att tvätta händerna! 🙂

Av: Sofia Antonsson
Dietist, Belly Balance