Bästa tillskotten för dig med IBS

Behövs extra tillskott för den som äter enligt FODMAP och vem ska i så fall ha vad och när? Vi får många frågor om tillskott vid IBS och generellt sett är det alltid bäst att få i sig näringen via maten, men vi vet också att många av oss lever ett liv som gör att vi inte alltid får i oss tillräckligt. Då kan det vara nödvändigt med tillskott.

Hyllorna med vitaminer, mineraler och självhjälpspreparat dignar av produkter som sägs kunna lindra och bota än det ena än det andra. Du har säkert provat ett eller flera av dessa, kanske med bra resultat eller så är det svårt att utvärdera. Eftersom vi inte mäter nivåer av vitaminer och mineraler inom vården i särskilt stor utsträckning är det lite av ett lotteri att välja rätt tillskott.

Bästa kosttillskotten vid IBS

HUSK – Pulver av psylliumfröskal med gelébildande egenskaper vilket har förmågan att bulka avföringen och göra den mjukare, oavsett om man är förstoppad eller har diarré. Väldigt bra tillskott för den som äter för lite fibrer. Den gröna varianten passar dig med IBS bäst och du hittar den på apoteket.

Magnesium – finns i många olika sorter som alla påverkar kroppen och tarmen på olika sätt. Generellt ger magnesiumformer med sämre upptag, som oxid och citrat, mer magnesium i tarmen vilket ger en laxerande effekt. Andra former, som malat, glycinat och laktat, har bättre upptag och ger därför inte samma effekt på tarmen. Undersökningar visar att en stor del av befolkningen inte får i sig tillräckligt med magnesium via kosten.

D-vitamin – Studier visar att personer med IBS och IBD har lägre nivåer av D-vitamin än andra. D-vitamin verkar dessutom spela roll i uppkomsten av flera andra sjukdomar så att hålla en bra status tjänar du på. Vi tillgodogör oss D-vitamin från solens strålar, men bara under perioden maj-aug. Däremellan behöver vi fylla på förrådet via kosten eller genom att ta ett tillskott.

Järn – Det finns flera orsaker till låga värnvärden eller järnbrist. Det ena är minskat upptag, något som är vanligt vid obehandlad celiaki eller en tarmslemhinna som på något sätt är skadad. Det andra är pga stora förluster, via menstruation eller om man har blödningar i tarmen som vid IBD (Crohns och ulcerös kolit). Undersökningar visar också att unga kvinnor i större utsträckning lider av järnbrist, förmodligen till dels beroende på att många väljer bort rött kött.

Omega-3 – Livsnödvändiga fettsyror (DHA och EPA) som vi behöver tillföra via mat eller kosttillskott eftersom kroppen inte kan tillverka dem själva. Rådet är att äta fet fisk tre gånger per vecka, i annat fall kan det vara bra med ett tillskott. Tillskott finns i i form av krill- eller fiskolja, men det finns också vegetabiliska alternativ från alger.

Probiotika – Goda nyttabakterier kan hjälpa till att balansera tarmfloran efter en magsjuka eller antibiotikakur. Under elimineringsfasen har man också sett en tillfällig minskning av vissa bakteriestammar. För att stötta tarmbakterierna kan det vara en idé att ta ett tillskott på probiotika. Dock kan det vara svårt att utvärdera effekten och vi rekommenderar allt att prova i minst en månad innan man byter preparat.

Matsmältningsenzymer – Det går inte att mäta om man har tillräckligt med matsmältningsenzymer. Dock är det många som tycker att det känns bättre i magen när man tar ett tillskott på enzymer. Framförallt kan proteinnedbrytningen underlättas för den som tycker att kött känns tungt. Enzymer finns naturligt i groddar, råa grönsaker, färsk frukt, nötter, frön och gryn så det är bra att äta mycket av dessa.

Saltsyra – För den som har besvär från den övre delen av magen t ex halsbränna, illamående, uppkördhet och rapar, är det lätt att tro att man har för mycket saltsyra. Men det kan också vara tvärtom. Tar du saltsyrahämmande preparat och inte har effekt eller inte vill fortsätta med det kan ett tillskott av saltsyra vara värt att prova.

FODMAP ökar inte risken för näringsbrist

Generellt ger inte FODMAP någon ökad risk för näringsbrist. Om kosten blir för ensidig och snäv kan dock intaget av både energi och näring påverkas. Därför är det jätteviktigt att återinföra livsmedel och försöka variera kosten och hitta livsmedel som är näringsrika och fungerar för magen.

Topp tio prebiotiska livsmedel låg-FODMAP 

Tillskott som plan B

Vi ser tillskott som en plan B och att man först och främst genom kosten försöker få i sig näring. Ibland är det dock inte möjligt och då kan ett tillskott vara en bra tillfällig lösning. Försök att gå igenom kosten och se så att du får i sig av alla näringsämnen. Du kan alltid ta hjälp av en dietist för en professionell bedömning. Det gäller framför allt dig som har allergier eller som äter vegetarisk eller vegansk kost.

Av: Sofia Antonsson
Leg. dietist Belly Balance