FODMAP och vikt
FODMAP och vikt

Har din vikt förändrats i och med att du startat kostbehandlingen FODMAP? Det händer ibland att kroppen reagerar på olika sätt för att kompensera för ändrade förhållanden. Att börja äta enligt FODMAP är en stor omställning. Beroende på hur ditt intag såg ut innan du började behandlingen kanske både intag, mängd och näringssammansättning har ändrats vilket kan påverka vikten både upp och ner. Så här gör du för att på bästa sätt parera förändringarna!

Om du går ner i vikt

Om du går ner i vikt efter att ha börjat med FODMAP kan det ha flera orsaker. Vanligen beror viktnedgången på att man helt enkelt får i sig för lite energi. Kanske tackar du nej eller hoppar över måltider eller delar av måltider för att de inte passar FODMAP. Då behöver du kompensera för tappet genom att ersätta med något annat. Det kan ta ett tag att hitta ersättningsprodukter så börja med att bara hitta EN bra sak att lägga ner i väskan så vet du att du har något.

Våra tips:

Planera, planera, planera. Ha alltid med dig något i väskan, ha mat på jobbet och hemma så att det blir lätt att gå och ta något. Om du ska på fika, ta med en glutenfri kaka eller en bulle.

Ta med t ex banan, valnötter eller ett kokt ägg i väskan.

Stötta upp med större mellanmål. Kanske räcker det inte med en banan utan du behöver en knäckemacka, riskaka, ett ägg eller yoghurt med müsli.

Det är relativt ovanligt att gå ner mycket i vikt pga FODMAP, men för dig som redan innan varit underviktig eller som gått ner för mycket i vikt kan det finnas möjlighet att få näringsdrycker förskrivet av en dietist.

Boka tid med dietist

Om du går upp i vikt

Om du tvärtom har problem med att vikten ökar i takt med att du genomför FODMAP-behandlingen behöver du så klart tänka lite annorlunda. Det kan vara bra att ställa sig frågan om du äter mer? En del upplever en ökad hunger, framförallt till en början. Kanske blir intaget ensidigt med livsmedel som inte är de nyttigaste? Glutenfria smörgåsar är en enkel, men inte särskilt nyttig lösning på sikt. Kanske tröstäter du för att du känner dig lite låg och nere för att du inte längre kan äta allting som du är van vid? I alla fall kan det vara läge att skriva en matdagbok. Då får du snabbt svart på vitt vad det kan vara som ligger bakom och du kan lättare ta kontroll och göra förändringar. Det kanske handlar om mer regelbundna måltider, att planera veckans intag eller att bara känna efter i kroppen vad skillnad mellan hunger och mättnad är.

För dig som är medlem finns närings- och kaloriberäknade menyer.

Hormonella förändringar

Näringsämnen och energiintag påverkar kroppens hormonella system. Bara att minska på sädesslag och socker kan göra att man märker förändringar. En del upplever att mensen kommer tidigare eller senare, att man blir mer eller mindre hungrig eller att humöret påverkas. Oavsett vad du upplever så brukar förändringarna stabiliseras efter ett tag när kroppen anpassat sig till nya förhållanden. Och kom ihåg, det är inte farligt på något sätt, det är bara kroppen som reagerar på omställningen. Att dra ner på socker är ju alltid bara av nytta för oss, även om det kan kännas jobbigt!

Sofia & Jeanette
Leg dietister, Belly Balance