FODMAP-pepp

Har du kört i FODMAP-diket? Du är inte ensam om att känna dig både vilsen, uttråkad och kanske ifrågasättande. Är det verkligen det här du ska hålla på med? Lugn, vi hjälper dig att ta dig upp ur diket och ta dig vidare på rätt väg. 

Att börja med projektet FODMAP är ingen lite grej. Tvärtom innebär det en stor förändring i kosthållningen och förmodligen blir det också andra saker, utöver kosten, som du behöver förändra eller förhålla dig till. Inte konstigt att känna sig lite uttråkad och låst efter ett tag.

Är FODMAP verkligen för dig?

Kommer du ihåg var du var när du började? Har symtomen blivit bättre eller håller du på med något som inte hjälper? Hjärnan är oerhört duktig på att lura oss och det kan vara svårt att komma ihåg hur illa det var. Då gäller det att dokumentera eller att försöka minnas tillbaka. Kanske kommer du på att du helt plötsligt inte behöver tacka nej till eller vara orolig för att gå på bio längre? Eller så hade du andra begränsningar som du nu inte behöver ta hänsyn till. Försök att minnas hur det var. Om du redan fört symtomdagbok, gå tillbaka och titta på den så får du svaret direkt.

Gör om, gör rätt

Har du verkligen gjort rätt? Varit tillräckligt strikt? Eller så kanske du faktiskt inte hållit på tillräckligt länge. Dags att hitta ny inspiration:

  1. Leta fram 10 FODMAP-vänliga rätter som du gillar och som kan fungera.
  2. Gör ett matschema, köp hem, laga mat och håll dig till det.
  3. Leta efter nya rätter och våga laborera med receptet. Det går ofta alldeles utmärkt att byta ut lök och vitlök mot andra smaksättare.

Ta hjälp av våra veckomenyer!

Andra faktorer

Det finns en mängd faktorer, förutom FODMAP, som påverkar magen. De flesta blir initialt bättre när belastningen av FODMAPs minskar, men för en del räcker inte det. Då kan man behöva en plan B. Vanligen görs det genom att föra mat- och symtomdagbok under en vecka för att kunna se vad det eventuellt är som felar. Genom att titta på faktorer som mjölkprotein, stärkelse, fett, vissa tillsatser mm brukar det gå ganska snabbt att identifiera vilka förbättringsområden som finns. Därtill kan man jobba med probiotika och matsmältningsstöd av olika sorter. Känns det övermäktigt? Då rekommenderar vi att du bokar en tid med någon av våra dietister. De kan snabbt se vad som behöver ändras så att du kan komma vidare.

Av: Sofia Antonsson
Dietist, Belly Balance