Järnkällor vegetarisk FODMAP

Intresset har ökat enormt för vegansk och vegetarisk kost de senaste åren. Det har visat sig att en kost utan animaliska produkter som t ex rött kött är nyttig för kroppen, men det kan bli en utmaning att tillgodose kroppens behov av järn. Undersökningar från Livsmedelsverket visar att en tredjedel av unga tjejer lider nu av järnbrist, mycket till följd av att de väljer bort kött.

Kött och magen

De är inte ovanligt att den som har IBS och orolig mage känner att rött kött är tungt för magen. Därför väljer många bort rött kött till förmån för mer lättsmälta köttformer som fisk och kyckling. Det i sig är inte fel, men man bör då vara uppmärksam på järnintaget som till stor del kommer från rött kött.

Järnkällor vegetarisk FODMAP

För dig som äter vegetariskt och samtidigt följer FODMAP är det bra att lägga lite extra omsorg på just järnintaget. Eftersom baljväxter är bra källor till järn, men tufft för den med IBS gäller det att välja rätt.

Topp tio vegetariska järnkällor låg-FODMAP:

• Pumpafrön

• Mungbönor

• Linser

• Dinkelmjöl

• Sesamfrön

• Havregryn och havrekli

• Blåbär

• Tofu

• Solrosfrön

• Mörk choklad (!)

 

Här får du fler tips på vegomat FODMAP-style

Barn och vegetarisk kost

Är det säkert att ge vegetarisk kost till små barn? Ja, det finns ingen anledning till att små barn inte skulle få i sig tillräckligt med näring genom en vegetarisk kost. Som vanligt är det bra att vara påläst för att kunna ersätta de produkter man väljer bort.

Läs mer om vegetarisk kost till barn.

Av: Sofia Antonsson
Dietist, Belly Balance