Potatis, FODMAP, IBS
Potatis – den FODMAP-vänliga knölen

Potatis, potatis, potatis! Den älskade knölen som man kan göra så oändligt mycket gott med och som, för den som följer kostbehandlingen FODMAP, är ett bra baslivsmedel. Den vanliga potatisen innehåller låga mängder FODMAPs och är därför tillåten i obegränsad mängd under elimineringsfasen.

De allra flesta reagerar inte på potatis, men några enstaka gör det vilket vanligen beror på en känslighet för stärkelse eller att man under en period ätit mindre stärkelse (t ex genom lågkolhydratkost). För att minska stärkelsemängden i potatis kan du skiva potatisen och skölja den innan kokning så försvinner en del av stärkelsen.

Har du också märkt att magen verkar gilla kall, kokt potatis? Det har att göra med att den innehåller något som kallas resistent stärkelse. Mer om det här.

Idag finns mängder med potatissorter i affären och nästan alla fungerar för magen. Den sort som du ska passa dig lite för är sötpotatis. Den innehåller FODMAPs och är därför inte tillåten under elimineringsfasen.

Läs mer om resistent stärkelse

Läs mer om sötpotatis

Här finns tre recept på våra bästa potatissallader

Av: Jeanette Steijer
Dietist, Belly Balance