pumpa1
Pumpa och IBS

Vad är kalorisnålt, fiberrikt och supergott? Pumpa såklart! Trots att pumpa i första hand kopplas samman med högtiden Halloween är grönsaken något som oftast finns tillgänglig i matbutikerna året om. För pumpa gör sig inte bara bra som läskig dekoration utan är även utmärkt gott i mat.

 

Förutom att bidra med en len och gräddig smak innehåller pumpa många nyttigheter. Pumpa är bland annat rikt på A-vitamin, folsyra och C-vitamin samt antioxidanterna lutein och zeaxanthin. Glöm inte heller bort de nyttiga pumpakärnorna. Rika på såväl muskelavslappnande magnesium som immunförsvars-boostande omega-3. Pumpakärnor innehåller även mineralerna koppar, mangan, järn och zink. Visste du t.ex. att pumpakärnor innehåller nästan lika mycket järn som blodpudding?  Rosta gärna kärnorna med lite salt och olja i ugnen så har du ett gott och nyttigt snacks. Skölj kärnorna och låt dem torka, sprid ut på en plåt och blanda med olja och salt, rosta i ca 20-30 minuter på 175 grader. Klart!

 

Magvänliga pumpa-sorter

Pumpa är en grönsak inom familjen gurkväxter och kan se ut på lite olika sätt. Vissa är gula, andra orangea. Vissa är knotiga, andra är släta. De kommer i många färger och former och för dig med känslig mage gäller det att välja rätt sort. Följande pumpasorter är de mest magvänliga:

 

Hokkaido – Rund, slät och djuporange. Hokkaidopumpan är nötig, söt och lite smörig i smaken. Passar till soppor, gratänger och som ugnsrostad. Hokkaidopumpans skal mjukar i ugnen så detta kan man behålla på. Snäll mot magen.

 

Halloweenpumpa – Den klassiska ”skräckpumpan”. Den är orange i färgen, såväl skalet som fruktköttet. Smakar som en blandning mellan zucchini och morot. Passar bra i soppa, pajer och gratänger. Snäll mot magen.

 

Butternut – Blekorange och päronformad. Fruktköttet smakar som en sötare variant av zucchini. God i mat som soppa. Innehåller sockeralkoholer som magen kan reagera på så ät max 50 g per tillfälle.

 

Spagettipumpa –  Gröngul och avlång. Fruktköttet i spaghettipumpan påminner om spagetti eftersom det blir trådigt när det skrapas ur och tillagas. Mild och neutral i smaken. Påminner om zucchini fast åt det sötare hållet. Snäll mot magen.

 

Förvaring

Pumpa har en relativt lång hållbarhet, framförallt när du förvarar den mörkt, torrt och svalt. Förslagsvis i kylskåp. Hel pumpa håller generellt längre än delad. Förvarar du den delad är det bra om du tar ur kärnorna och sveper in den i platsfolie.