Sommarens magbovar – och lösningen

Sommaren är här med värme, ljumma kvällar, grill, glass och alkohol. Nu är också en tid då många funderar över och uppmärksammar sin mage. Hur den fungerar och inte. Även om vi tenderar att äta lättare mat under varma sommardagar finns det för den med IBS och känslig mage livsmedel som är tuffare för magen. En del är oväntade bovar. Här följer våra bästa tips för att hålla magen i form hela sommaren.

Vattenmelon – Oväntat, men en riktig FODMAP-bomb, trots sitt oskyldigt höga innehåll av vatten. Den innehåller då både fruktos, oligosackarider och sockeralkoholen mannitol. Alla tre kända för att orsaka IBS-symtom. Men, det finns flera olika sorters meloner som magen gillar. Titta efter gula, gröna och orange sorter så är du säker.

Sommarfrukter – De är ju så goda; nektariner, persikor, körsbär och plommon. Men, de orsakar stora problem för den med IBS. Välj i stället jordgubbar, blåbär och hallon.

Alkohol – Som vi alla vet är alkohol känt för att irritera magen, även om det inte innehåller FODMAPs. Vad är då bäst? Vitt? Rött? Öl? Bubbel? Ja, eftersom vi alla är olika får du prova dig fram. Kom bara ihåg att mängden är avgörande så satsa på varannan vatten och prova gärna något av de goda alkoholfria alternativen som finns nu.

Grilla rätt – Vi börjar med marinaden. Där gömmer sig vanligen både lök och vitlök. Gör en egen magvänlig variant. Kött, fisk och kyckling går utmärkt att grilla. För dig som vill addera grönsaker, se upp med lök, majskolv, svamp och välj i stället:

  • Zucchini
  • Aubergine
  • Tomat
  • Paprika
  • Sparris (för dig som klarar fruktos)
  • Potatis

Min personliga grillfavorit är torskpaket. Och glöm inte att göra dina tarmbakterier glada. Ät en kall, kokt potatis varje dag.

Önskar er alla en riktigt skön sommar!

Sofia Antonsson
Leg dietist, Belly Balance