Träning på semestern

Måste man verkligen träna på semestern? Såklart inte – du måste väldigt lite på semestern och det är väl det som är poängen? Vi behöver alla en paus från vardagens krav och struktur för att fylla på depåerna och få återhämtning. Det är därför vi har lagstadgad semester varje år och tur för oss som bor i detta land att det är så! Vad man däremot kan undra över är om det denna tid mer är hjärnan som behöver semester från det höga tempot i vardagen. I en allt mer stillasittande tid behöver våra kroppar kanske precis tvärt om – en paus från allt detta stillasittande. En paus för att få göra det den är skapt till – nämligen att röra sig!

Det finns mycket att vinna på att få in rörelse i dina sommarlediga dagar. Förutom att vi mår bra både fysiskt och psykiskt av rörelse så är det även den bästa gåvan du kan ge ditt framtida jag. Regelbunden fysisk aktivitet av minst måttlig intensitet har bevisad sjukdomsförebyggande och behandlande effekt. Det minskar risken för flertalet kroniska sjukdomar som t.ex. diabetes typ-2, olika former av cancer, hjärt-kärlsjukdom och depression. Är du redan en som tränar och fortsätter göra det på semestern så kommer du att vara så nöjd med att du investerade tid i rörelse för att bibehålla det du byggt upp under resten av året.

 

Hur mycket måste jag göra då?

Att bli varm och andfådd under 20-30 minuter de flesta av veckans dagar är en utmärkt grund. Kan du sedan lägga till aktiviteter där du får träna dina muskler och framför allt de stora muskelgrupperna lite mera så är det optimalt. Kom ihåg att du behöver inga redskap för att träna dina muskler – din egen kropp räcker gott och väl. Det finns en uppsjö av övningar på nätet och även i kursen om ”Träning och magen” som du hittar bland dina kurser i appen Belly Balance har du bra, enkla övningar.

 

Några tips:

Fundera över om du kan låta bilen stå mer och cykla, jogga eller gå dit du ska. Ge dig själv den tiden när du inte har en massa tider att passa. Om hela familjen ska åka iväg med bil till utflyktsmål som är lagom långt bort – ta med dina löparskor och låt hemvägen bli din löptur eller är det badplatsen ni ska till – jogga dit. Är ni två kanske ni kan turas om att köra så båda får chansen att röra på sig.

Följ efter barnen när ni är ute i naturen! Och gör det bokstavligen: spring, kryp, hoppa, klättra som bara barn kan göra. Följ med hela vägen upp på ett berg eller upp i ett träd. Barnen älskar det och du får garanterat puls och rörelse om du hakar på deras lek och spring. Kullebytta? När gjorde du det sist?

Utnyttja årstiden och att vi ofta har vatten nära i vårt land. Hyr en kanot, kajak eller SUP-bräda och se dina omgivningar från vattnet. Simma gärna och ofta men simmar du långt så gör det helst tillsammans med någon. Glöm inte alla typiska sommarlekar och spel som badminton, brännboll och vattenkrig på gräsmattan!

Fundera över vad som passar dig och hur du får in rörelse i din dag. Är du omgiven av familj och vänner större delen av tiden kanske träningen blir din stund för dig själv och det kan vi alla behöva.

Lycka till med sommarträning och rörelse och ha en fortsatt underbar sommar!

Teamet på Belly Balance