Vegetarisk kost till barn

Just nu är det mycket fokus på det här med vegetarisk kost och frågan om det är ok att ge vegetarisk eller vegansk kost till barn dyker allt oftare upp. Skillnaden mellan vegetarisk kost och vegansk kost är att den veganska kosten är helt fri från animaliska livsmedel, medan den vegetariska, eller lakto-ovo-vegetariska som vi avser här, innehåller mejeriprodukter och ägg.

Allt fler väljer att äta vegetariskt, eller i alla fall en kost med mindre kött och mer grönt. Att det är ett nyttigt val råder det inga tvivel om. Vi behöver allihopa äta mer grönt, det är ett som är säkert. Men, när det kommer till barn är det ju alltid lite känsligare. Dels har barn relativt sett ett högre näringsbehov per kilo kroppsvikt än vuxna och dessutom är barns energibehov så klart viktigt att tillgodose med tanke på utveckling och tillväxt. Med det sagt går det utmärkt att servera vegetarisk kost till barn förutsatt att man som förälder är ordentligt påläst om hur man sätter samman en näringsrik och allsidig kost. Jag har tre grundregler som är viktiga att förhålla sig till:

  1. Servera energität mat. Nötter, frön, olja, avokado och feta mejeriprodukter är bra alternativ för att höja energinivån i maten.
  2. Välj berikade ersättningsprodukter. För den som väljer bort mejeriprodukter gäller det att hitta ersättningsprodukter som är berikade med kalcium, D-vitamin och B12.
  3. Ät något proteinrikt livsmedel till varje måltid. Baljväxter (ärter, bönor och linser), sojaprodukter, tofu (soja), havre, quinoa och nötter och frön är några exempel på bra alternativ. För dig med känslig mage kan du välja quorn (innehåller ägg så ej veganskt) eller tofu, som är pressad soja och som går bra.

De näringsämnen som är viktiga att hålla koll på är kalcium, D-vitamin, B12 och järn. Kalcium får vi genom mejeriprodukter, berikade ersättningsprodukter, men även gröna bladgrönsaker, nötter och frön. D-vitamin och B12 finns även de i berikade ersättningsprodukter och mejeriprodukter. Eftersom det är svårt att komma upp i något högre intag av dessa är de nödvändigt att ta dessa som tillskott, särskilt för den som är vegan. Järn finns i baljväxter, havre, nötter, frön och dinkelmjöl.

Så, genom att läsa på och planera ordentligt är det inga som helst problem att tillgodose varken energi- eller näringsbehov hos barn för den som vill äta en vegetarisk eller vegansk kost. Och för den som inte vill gå all in på en gång, starta med ett par vegetariska dagar i veckan och utöka vartefter du lär dig mer.

Läs mer om vegetarisk kost till barn.

Läs mer om vegansk kost till barn.

Sofia Antonsson
Dietist, Belly Balance