yoga för magen
Yoga för magen – därför ska du med IBS yoga

Yoga för magen och många saker

Yoga är bra för nästan allt. Och det är inte så konstigt eftersom en av grundstenarna i yoga är andningen. Den i sig är intimt förknippad med magtarmsystemet och matsmältningen. Genom att andas rätt fungerar magen helt enkelt bättre. Vi pratar ofta om att aktivera kroppens broms, för att minska stresspåslaget, och det gör vi effektivt genom yoga och djupandning. Det var en positiv sak, men det finns fler. Yogan kan hjälpa dig att lära känna din kropp och uppmärksamma vad den försöker säga till dig. Genom att lyssna till kroppen och dess signaler blir det lättare att ta tag i saker innan det är för sent. Det gäller framförallt den konstanta stress som vi lever med. Om kroppen säger stopp är det av en anledning. Och det kan vara nog så svårt att stanna upp och känna efter, men det är så värt det i slutändan.

Älska din mage – yoga för dig med IBS

Älska din mage är ett koncept för dig med IBS och som vill utöva yoga på dina egna villkor, enkelt och utan prestationskrav. Vår yoga fokuserar på att få kontakt med kroppen och i förlängningen magen. Att lära sig att älska sin mage kan kännas avlägset för den som bara känner att magen är ett svart hål som man helst vill glömma. Yogan bygger på enkla rörelser, sittande eller liggande. Det viktiga är att du lär känna din kropp och hur det känns på olika ställen i kroppen. Det är också viktigt med acceptans, att din mage inte alltid fungerar som du skulle önska, men att det är ok. På så vis minskar stressen och du och magen kan börja gilla varandra igen.

Vi ser att de som kombinerar kostbehandling med någon form av stresshantering som t ex yoga, ofta får ett bättre resultat som är mer varaktigt över tid. Så ta chansen och prova på yoga för magen. Kanske upptäcker du något fantastiskt!

Namaste
Belly Balance teamet 

 

Yoga för magen