Jeanette: Hej och välkomna till dagens chatt! Jag finns här och besvara era frågor! 🙂

Ida: Hej! Jag har många frågor. Här kommer de: 1. Det är ju två frukter per dag under elinineringsfasen, men hur är det med grönsaker? Är det ingen begränsning där? 2. Hur vet man vad man tål och inte under återinförandet? Många varor innehåller ju tex många olika ingredienser. Hur vet man hur mycket och i kombination osv? 3. Jag har ätit Dimetikon en längre tid mot gaser. Men såg nu att se innehåller bland annat sorbitol. Bör jag sluta med dessa? Och vad finns det i så fall för alternativ? 4. Kan man dricka Proviva under elimineringsfasen? Gills det som frukt? 5. Är det ok att äta torkade edamamebönor? 6. Hur är det medBjäst och agar-agar? 7. Hur kommer det sig att frysta sojabönor är grönt, men konserverade rött? 8. Jag har unde min första vecka med elimineringsfasen blivit nästan sämre i magen och ganska lös (inte diarré dock). Rekomenderar ni att äta Inolaxol?
Jeanette: Hej Ida, delar upp svaren lite 🙂 1 nej ingen begränsning på de grönmarkerade grönsakerna – men alltid bra att variera sig och inte BARA äta paprika te.x 2 Lyssna på förklaringen om återinförandet under Steg 8 ( tror jag det är) där förklarar vi det och man testar sig igenom de olika grupperna. 3 Ja det kan vara en bra idé att testa att trappa ner på dem när man kör elimineringsafasen och se om FODMAP ger effekt – jag skulle försöka att inte använda ngt annat under tiden.

Jeanette: Forsättning till Ida:
4 nej Provoa blir för hög koncentration fruktos
5 Edamamebönorär ok – med då menas de färska eller frysta vi kan köpa i första hand. Prova torkade efter eliminerngsfasen.
6 B-jäst ok men agar-agar inte analyserat.
7 Tror det menas frysta edamame-bönor är ok
8 Ibalnd kan det blir lite värre eller förändras för att sedan bli bättre. Du kan eventuellt prova med HUSK – physslliumfröskal. Liknande Inolaxol men naturlig produkt gjord av fröskal.
Hoppas det var svar på dina frågor! 🙂

Ulla Tärneberg: God fortsättning Jeanette! Jag ser att ni använder både kalv och oxfond i era recept men är inte de rödmarkerade? Jag trodde bara att det var kycklingfond som var grönmarkerat.
Jeanette: Hej Ulla och tack det samma! 🙂 Bong tydligen ändrat en del i deras recept under dessa år och det som tidigare varit utan lök är nu med lök och tvärtom. Jag vet faktiskt inte exakt vilka som är ok i dagsläget – har du scannern kan du scanna dem och se. Tror fortfarande grönsaksbuljongen är ok så då kan man ju ersätta kalv och oxfond med den..

Charlotte: Jag har en fråga om D-vitamin. Är det bra att äta om man har ibs och varför? Jag äter den Magnesiumtablett som ni säljer i webshopen och läste i gamla frågor och svar att man ska tänka på att äta D-vitamin med magnesium? Förklara gärna varför bra att äta ihop. Finns det någon D-vitamintablett som ni rekommenderar?
Jeanette: Hej Charlotte ja det finns en liten studie gjord som visade att det fanns en ganska hög förekomst av vit-D hos IBS-patienter men man att man inte kunde säga orsaken till det. En teori man hade var att många IBS-patienter uteslöt väldigt mkt från kosten och bla feta mejeriprodukter som innehåller en del vit D. Jag delar upp svaret lite då jag ser du skrivit igen 🙂 fortsättning följer!

Jeanette: Till Charlotte: Magnesium är bra att ta på kvällen och Vit D är bra att ta i samband med måltid. Vi tycker att Life har en bra dos D-vitamin i kapslar. Att ta båda är bra för hjälpa kroppen med kalciuminlagringen.

Jeanette: Tack för idag och era frågor – välkommen tillbaka nästa onsdag!