Jeanette: Hej och välkomna till chatten!

Jenny: Hej! Är i uppstarten av elimineringsfasen. Jag har innan testat mig för laktosintolerans och fått negativt på det. Ska jag ändå låta bli alla laktosprodukter?
Jeanette: Hej Jenny, Ja de ska man utesluta ändå då laktos tillhör FODMAP’sen och kan ställa till symtom ändå.

Madelene: Hej! Jag undrar om majsmjöl kan ge symptom eller gaser?
Sofia: Hej Madelene! Majsmjöl är ju ingen FODMAP så det ger inte gaser. Däremot kan större intag av ffa majsstärkelse vara tufft för magen. Om du t ex äter mycket glutenfria produkter med majsstärkelse.

Janni: Hej! Jag undrar över mineralvatten, i listorna står det som orange men scannar jag en flaska Loka så blir den grön. Vad gäller?
Sofia: Hej Janni! Mineralvatten, alkohol och kaffe är sådant som egentligen är ok, men som kan påverka magen vid större intag. Därför har vi satt dessa som orange på listorna. Om du scannar mineralvatten och alkohol blir dessa gröna och du kan själv avgöra om det fungerar i större mängd efter elimineringsfasen. Kaffe likaså.

Madelene: Okej, går majsmjöl bra även om man inte kan äta majs?
Sofia: Absolut! Majsmjöl, cornflakes och popcorn går bra.

Amanda: Hej! Jag håller på med återinförandet och verkar klara fler saker än jag trodde. Hurra! Nu till min fråga: jag har hittat pasta gjord på 100% mjöl från röda linser, vad tror du om det? Jag klarar konserverade linser utan symptom, men har inte provat andra ännu.
Sofia: Hej Amanda! Hejja dig! Linser i pasta är förmodligen de som är torkade vilket kan innebära mer oligosackarider. Mitt tips är att prova en liten mängd och se var gränsen går. Änglamark har en god pasta gjord på edamamebönor och den är ok att äta.

Lotta: Hej! Efter 2 mån upptäcker jag att jag inte klarar havre och laktosfritt (Är laktosintolerant), vilket kom som en överraskning��.Ersättningsprodukter då vid matlagning? Klarar inte heller 10 mandlar. Hur återför jag sen gruppen laktos? Och till sist; kan jag grodda vitlök för att äta?
Sofia: Hej Lotta! Jag förstår att det blev lite av en överraskning! Då blir matlagningen lite knepigare. Det kan vara så att du trots att du är laktosintolerant, klarar en mindre mängd vanlig grädde eller creme fraiche så testa det. Annars är det risprodukter som kan fungera, och kanske en mindre mängd havreprodukter eftersom de endast innehåller 10 % havre. Om du är laktosintolerant behöver du inte återinföra laktosen. Själva vitlöksgrodden går bra att använda.

Janni: ok så jag kan alltså inte använda scannern nu under elimineringsfasen? är det andra produkter som jag ska vara uppmärksam på som kan bli gröna i scannern men som inte är ok under elimineringsfasen?
Sofia: Hej Janni! Jo, scannern är anpassad efter elimineringen på i stort sett allting utom mineralvatten och alkohol så det kan du absolut.

Amanda: Tack för tipset om Edamamepasta, den har jag inte provat! En till fråga. Jag håller på att titta på kursen om hormoner nu – så intressant! Jag upplever att jag har allra mest besvär med magen dagarna kring ägglossning, är det vanligt? Då håller jag mig till grönt, men magen blir ändå uppblåst, gasig och jag får springa till toaletten ofta.
Sofia: Hej Amanda! Vad kul att du gillar hormonkursen! Det är vanligt att magen blir extra krånglig kring ägglossning och mens. I dessa tillfällen är det precis som du gör smart att äta endast grönt. Hormonerna är svåra att påverka så det är bara att försöka vara så strikt som möjligt dessa dagar.

Madelene: Tack! Sen upplever jag att magen blir värre vid mens, jag mår illa och får svårt att äta, magen beter sig som vid skov för det håller på ett tag efter också
Sofia: Hej Madelene! Se mitt svar till Amanda om mens och ägglossning:)

Lina : Hej, jag började med elimineringsfasen för lite mer än 3 veckor sen. Har varit extremt förstoppad i över ett år nu. Upplever aldrig att jag blir bajsnödig men försöker ändå gå på toa flera gånger om dagen utan vidare resultat. Magen bara växer och jag känner mig tung och uppsvälld. (Mindre uppblåst nu under elimineringen). Har tidigare använt laximyl och omnilax regelbundet (1-2 påsar/dag) slutat med dessa och övergått till psylliumfröskal med vatten istället i snart 2 veckor (1-2tsk/dag). Upplever liten förändring men långt ifrån tillräcklig tömning. Jag upplever att min tarm ”glömt” hur den ska föra innehållet framåt och gör bara det i samband med att den fylls på med mer då allt inte ”får plats”. Jag får sitta länge på toa och trycka tills jag knappt får luft ibland. Vad mer kan jag göra? Hur mycket psylliumfröskal kan man ta om dagen? Kan man testa saltsyratabletter? Vilka? Och kan man testa tillskott av enzymer om saltsyran inte räcker mot besvären? Kan jag testa magnesium? Vilken sort? och vilken mängd är max?
Sofia: Hej Lina! Jag förstår att du har det jobbigt med tömningen och det är faktiskt så hos vissa att tarmen helt enkelt är slö. Mitt tips är att prova Husk. Det finns på apoteket och du kan ta den gröna sorten. Det är psylliumfröskal som du kan ta i kapselform. Börja med en morgon och kväll och öka om du behöver. När det gäller magnesium så är citrat eller oxid den mest laxerande formen. Dessa kan du ta på kvällen. Börja med liten dos och öka till dagsdosen på ca 350 mg per dag. Om du vill ta ett tillskott på saltsyra brukar vi rek Ergozyme elelr Biogest. Dessa tar du till måltid.

Amanda: Jag såg ett tips om att sätta vitlök i vatten så att den börjar växa och sen klippa det gröna och ha på t.ex. mackan. Kan det funka för oss på samma sätt det som det gröna på salladslök och purjolök?
Jeanette: Hej Amanda, Det är inte analyserat så vitt vi vet men våra erfarenheter är att det fungerar mkt bättre än själva vitlöken..så värt ett försök! 🙂

Madelene: Tack, ska titta på kursen om hormoner!
Jeanette: Ja gör det! 🙂

Emma : Hur är det med sparris? Innehåller den verkligen bara fruktos som det står på listan? Jag klarade snabbtestet med fruktos utan problem men fick besvär med magknip, hård avföring och ofullständig tarmtömning ca 6 timmar timmar efter jag ätit sparris. Även besvär nästföljande dag.
Jeanette: Ja så ska det vara enligt de analyser som finns – blev det mkt sparris?

Lina: Tack för svar! Hur var det med kikärtor, linser och andra bönor som ligger i spad i tetrapack, de blir orangemarkerade av skannern men vet att ni pratat något i podden om att vissa kan vara okej ändå?
Jeanette: Ja på lista 1 ser du vilka som är gröna från start (linser i tetra tex) och kikärtor är gula tex. Blir alla orange av scannern? även linser?

Lina: Okej ska kolla. Blev lite osäker nu om det även gällde linserna
Jeanette: Ja kolla gärna och meddela via mail om det skulle vara ngt fel så rättar vi i scannern! 🙂

Jeanette: Tack för idag och välkomna tillbaka nästa onsdag samma tid!