Jeanette: Hejsan! Välkommen till dagens chatt – jag är redo att svara på frågor! 🙂

Elin: Hej! Jag har fortfarande inte helt förstått det här med sojabönor och edamamebönor. Om jag fattat det rätt så är de frysta gröna sojabönorna som bl.a. finns i frysdisken urplockade ur edamamebönorna och alltså ok att äta fastän de heter ”sojabönor” (de blir också gröna i scannern)? Är det bara de gula sojabönorna som inte är ok? Kan man reagera på livsmedel som är gröna, och i så fall, hur vet man vilka de är? Är fortfarande i elimineringsfasen (vecka 5) och börjar misstänka om det är något jag inte tål trots att jag bara äter grönmarkerade livsmedel. Funkar det att dricka te me blåbär i (t.ex. Friggs blåbärste) eller räknas det då till en av frukterna per dag under elimineringsfasen?
Jeanette: Hej Elin, Edamamebönor är den ”omogna” varianten av sojabönor och innehåller mindre oligosackarider därför funkar dem. Ja de gröna som heter sojabönor i frysen funkar. Dte kan ta tid innan det har lugnat sig helt och ibland kansk man inte blir av med alla sytom tyvärr – men rprova att stå ut lite till om du orkar..Te med blåbär funkar – räknas inte in i kvoten.

Malin : Jag har problem med magkatarr och har ätit omeprazol väldigt länge (efter läkares ordinerande), nu har jag börjat trappa ner och tar det bara varannan dag och skulle vilja sluta helt. Måste jag vänta till efter elimineringsfasen? Min plan är att testa saltsyratabletter för besvären, kan jag börja med det under min elimineringsfas?
Jeanette: Hej Malin, Ja oftast bra att inte göra för mkt samtidigt. Kanske försöka hålla en låg dos på Omeprazolen igenom elimineringsfasen – se hur lungt det blir och innan du börjar återinföra, trappa ner helt på Omeprazol och sedan prova med saltsyratabletterna om du önskar det. Alltså förlänga elimineringen lite..

Anna: Hejsan! Jag har ett par frågor. 1) Finns det något vegetariskt eller veganskt proteinpulver som är FODMAP-godkänt? 2) Finns det några Omega3-tillskott som INTE innehåller gelatin från nötkreatur som man kan äta? 3) Jag har inte riktigt förstått detta med edamamebönorna. Jag blippade den gröna förpackningen som finns i frysdisken men då sa appen att det innehåller FODMAPS. Är lite förvirrad här. TACK för svar!
Jeanette: Hej Anna, Vi har skrivit ett inlägg om detta på sidan: https://www.bellybalance.se/aktuellt/fodmap-vanliga-proteinpulver/ Simrisalg har fina produkter utan gelatin från nöt. De ska vara gröna – edamamebönor alltså – de som finns i frysdisken – jag ska kolla i appen vad den säger.

Ida : Hej! Jag har en fråga, jag har sedan många år tillbaka haft diagnosen IBS. Mitt problem är dock inte avföringsbiten, är allt som oftast varken förstoppad eller åt diarrehållet. Har också sällan ont i magen. Däremot blir jag så gott som alltid gasig och uppsvälld efter måltid, detta sker varje dag och ibland efter flera måltider per dag. Det som händer då är att magen ungefär en timme efter måltid alltid låter, mullrar från olika delar i tarmen. Ibland från djupt inne i magen och ibland mer vid ändtarmen. Och den låter väldigt högt vilket kan vara väldigt jobbigt i sociala och tysta situationer. Ibland känner jag mig gasig och uppblåst men ibland låter magen utan att jag upplever mig gasig. Det låter ungefär som man pruttar men från magen. Detta problem brukar inte ske vid måltiden precis efter att jag gått på toaletten efter tex frukost, men ofta direkt efter måltid nr 2, lunch. Det känns som att det blir såhär oavsett vad jag äter/inte äter. Har testat fodmap i perioder utan några större resultat, har testat det mesta känns det som. Något som jag märkt hjälper lite är att ta en imodium efter att jag gått på toaletten, då kan magen vara tyst efter måltiden därpå, men jag tar den ju inte för att jag har diarré utan för att magen inte ska mullra som en hel fabrik. Är stressad ibland, men inte alltid, men har det ju alltid såhär oavsett stressnivå. Jag får ofta mer besvär ju olika grejer jag äter. Jag lyssnade på ert podavsnitt om SIBO, just att symtomen kan komma ganska snabbt efter måltid vilket det gör för mig, kan jag ha SIBO då tro? Kan dock inte minnas att jag haft nån infektion som utlöste problemen. Tacksam för lite råd kring det här problemet med låtande mage!
Jeanette: Hej Ida, Det är jättesvårt att svara på om det skulle vara SIBO eller ej och det finns ju idag ingen i Sverige som mäter sådant tyvärr. Förstår att det är jobbigt med detta rumlande. Hur länge gick du på FODMAP elimineringsfas?

Anna: Passar på med en fråga till. Jag var tvungen att äta antibiotika pga halsfluss i januari och nu skulle jag vilja boosta magen lite extra eftersom jag vet att den påverkas rejält av det. Finns det ngn probiotika jag kan lägga till i min kost?
Jeanette: Ja det går så bra! 🙂 Skulle föreslå antingen INNATE’s produkter eller den vi har i vår Webshop – många stammar och många bakterier = bra! 🙂

Ida : Första omgången körde jag kanske totalt fyra veckor, men sen kom sommaren och så blev det mer och mer undantag. Nu har jag provat igen ett par veckor men känner inte att det blir nån skillnad. Vissa dagar kan nåt livsmedel kännas okej och andra dagar inte, även fast inte hinken är full. Det hade varit lättare att ge det en ordentlig chans om man kände att det blev bättre. Jag ställer mig bara frågan om formap passar mig eftersom jag egentligen bara har gasproblematiken och inget med smärta eller avföringen. Finns det nåt annat ni rekommenderar för gasig/bullrig mage? Tex i kosttillskottsväg?
Jeanette: Hej igen, Ja ibland så tar det tid innan det blir bra och elimineringsfasen är rek till 4-6 veckor och ibland behöver man ännu längre tid. Men precis som du skriver alla blir inte hjälpta av FODMAP. FODMAP brukar dock hjälpa just på gasighet. Du kan ju eventuellt prova Nogasin eller Dimetikon..

Anna: Tack för svar! Till sist, kan psylliumfrön och magnesium vara bra om magen är lite för långsam?
Jeanette: Ja absolut värt att prova! Physslliumfröskal brukar vara ett bra tillskott av rätt fibrer – börja med en tsk i ett glas vatten på mrgn och drick ett glas vatten extra. Öka på mängden men 1 tsk om det behövs. Magnesium brukar också vara effektivt vi har en bra i web-shoppen. Magnesium tas med fördel på kvällen.

Ida : Båda dom har jag testat, utan några direkta resultat. Jag kanske får ge det mer tid då, jag har dock svårt att hålla mig helt till fodmap, någon gång då och då om det äts lunch ute eller om jag är bortbjuden försöker jag begränsa så gott det går och hålla låg fodmap men måste oftast välja att äta nånting som innehåller fodmap. Hur mycket förstör några undantag då och då? kan det fortfarande bli bättre efter några veckor eller får man se det som att ”börja om” efter en ”slarvig” period? Sen undrar jag varför man inte kan testa laktos och fruktos direkt efter elimineringsfasen? Innan man återinför de oranga? Kan ju underlätta menar jag att veta det redan innan.
Jeanette: Hej Ida, Några undantag är inga problem men blir det lite jämnt slarv så kan de såklart påverka. Rek att vara så strikt man kan som sagt de 4-6 veckorna för att verkligen ge det en chans. De orange är ju tänkt att återinföras efter ca 2 veckor OM magen känns lugnare så det är ju bäst under alla omständigheter att vänta med att testa de röda intill man hunnit se om det lugnat sig.. eftersom du inte har fått så bra effekt menar jag..

Sandra: Hej Jeanette, Jag fick svar på ditt mail igår men har några följdfrågor. Jag upplever att jag blir mer gasig/uppsväld efter vissa måltider. Magen är fortfarande i fas och avföringen är bra. Jag är just nu i återinförandet. Ska jag avvakta och se hur magen beter sig eller kan jag testa någon ”medicin” såsom probiotika, pro-ibs m.m? Sen undrar jag lite om siktat dinkelmjöl. Är det fritt fram att baka/laga allt på? Dvs kan jag se det som ett utbyte mot vetemjöl?
Jeanette: Hej Sandra, Du skulle kunna stötta upp nu med probiotika INNATE har bra produkter. Ja siktat dinkelmjöl är ok!

Ida : okej, så om hela eliminering är 4-6 veckor kan man redan börja återinföra oranga livsmedel efter två? eller är det beroende av hur lång elimineringsfasen är?
Jeanette: ja om det känns som att det lugnat ner sig så kan man börja med de orange efter 2 veckor.

Sandra: Min fråga verkar inte komma med. Så jag försöker igen. Är i återinförandet nu och har sedan 3 veckor tillbaka upplevt att jag blir gasig/uppblåst oftare. Dels efter måltid men även efter toabesök. Ska jag försöka hålla ut och se om jag hittar något samband eller finns det något jag kan testa, såsom probiotika, pro-ibs etc? Jag har också ofrivilligt gått ner ca 15kg under kort tid och vågen fortsätter gå ner. Kan detta bero på ändrad kost med fodmap? Har en tid på vårdcentralen nästa vecka för prover mm. Sen tänkte jag på ärtprotein. Det finns ju i vissa glutenfria bröd. Om jag klarade av att äta ärtor är det okej att äta något med ärtprotein då?
Jeanette: Hej Sandra, Verkligen bra att du går till vårdcentralen och kollar upp din viktnedgång – så klart att man kan gå ner i vikt när man ändrar kosten men det låter ganska mycket. Ärtprotein går bra då det endast är proteinet från ärtor.

Jeanette: Tack för idag och välkommen åter nästa vecka!