Jeanette: VĂ€lkommen till dagens chatt! 🙂

Ina: Hejsan Jeanette. Jag har en frĂ„ga vad som Ă€r ”normal” mage och vad som blir ett symtom. Ska man fisa var dag eller Ă€r det alltid ett symtom? jag upplever att det Ă€r olika frĂ„n dag till dag men jag antar att det mĂ„ste hĂ€nga pĂ„ vad jag Ă€tit ocksĂ„, Ă€ven om det vart grönmarkerat menar jag?!
Jeanette: Hej Ina, Ja det stĂ€mmer magen ter sig lite olika dag för dag beroende pĂ„ vad man Ă€tit Ă€ven om det Ă€r lĂ„g FODMAP. Alla magar producera gas i olika mĂ€ngder och det Ă€r ju helt normalt att fisa varje dag! Ett symtom kan man vĂ€l kalla det nĂ€r det blir besvĂ€rande och man lider av det…

Ina: Tack 🙂 GĂ€llande bananer, att vi inte ska Ă€ta för mogna bananer. Är det att sjĂ€lva bananen inte ska bli brun eller sĂ„ tidigt som att skalet inte ska börja fĂ„ prickar?
Jeanette: Ju mognare banan – desto mer fruktos – sĂ„ helst gul banan utan prickar pĂ„ skalet! 🙂

Marie: Hej Jeanette! Jag har under 4 mÄnader i stort sÀtt uteslutit FODMAP i kosten. Det funkar relativt bra men jag blir sÄ förstoppad! Vad kan jag göra? Jag tar Inolaxol och Holistic magnesiumtillskott.MVH Marie
Jeanette: Hej Marie,Eventuellt öka dosen magnesium (magnesiumcitrat) och se om det hjÀlper. Kanske prova HUSK ( physsilliumfröskal) istÀllet för Inolaxol. SjÀlvklart ocksÄ vara uppmÀrksam pÄ bra fiberkÀllor: havre, rotfrukter, quiona, grövre grönsaker, frön, frukt och bÀr i de mÀngder du kan. Viktigt att Äterinföra och testa vad man kan tÄla att lÀgga tillbaka sÄ man kan utöka urvalet förstÄs..

Elin: Hej! HĂ€r kommer lite frĂ„gor. -Finns det nĂ„got tillĂ„tet proteinpulver/gainer som Ă€r tillĂ„ten under elimineringsfasen? Har ni nĂ„gon ni kan rekommendera? -Jag frĂ„gade detta förra veckan men tyckte inte riktigt jag fick nĂ„got svar sĂ„ frĂ„gar igen. Kan en Ă€ta obegrĂ€nsat med tillĂ„tna frukter efter elimineringsfasen under tiden en inför begrĂ€nsade frukter? NĂ€r kan en alltsĂ„ bortgĂ„ frĂ„n tvĂ„ tillĂ„tna frukter om dagen? -Jag kĂ€nner ofta att jag inte ”fĂ„r ur mig” allting vid toalettbesöken vilket Ă€r mycket jobbigt. KĂ€nner ocksĂ„ ibland av en svidande och molande vĂ€rk i underlivet, kan detta ha med IBSen att göra? -Frysta sojabönor Ă€r grönt enligt scannern. Kan jag vara sĂ€ker pĂ„ detta nĂ€r sojabönor annars Ă€r rött?
Jeanette: Hej Elin, Ska försöka svara sĂ„ gott jag kan: Man mĂ„ste lĂ€sa vad de olika proteinpulverna innehĂ„ller för att kunna avgöra det – vi har en artikel pĂ„ hemsidan som handlar om det du kan lĂ€sa – sök pĂ„ proteinpulver. nej man Ă€ter den angivna mĂ€ngden ( max tvĂ„ om dagen) och provar under tre dagar att testa en rödmarkerad produkt i gruppen tex mango i ökad mĂ€ngd – dĂ„ mĂ€rker man om man Ă€r kĂ€nslig för den gruppen. verkar man inte vara kĂ€nslig sĂ„ kan man ju börja öka mĂ€ngden.. Ja dess symtom kan finnas vid IBS – viktigt att man alltid Ă€r utredd och kĂ€nner sig trygg med sin diagnos. Ja om det Ă€r edamamebönor du menar sĂ„ Ă€r de ok! Lycka till fortsatt! 🙂

Ina: Kring gröna delar pÄ t.ex. purjolök och liknande. Börjar det vid ljusgrönt eller det bara de mörkgröna, yttersta delarna som gÀller?
Jeanette: Nja finns ingen riktig grĂ€ns – ljusgrönt skulle jag sĂ€ga 🙂

Jeanette: Tack för era frÄgor idag! VÀlkommen Äter nÀsta vecka!