Jeanette: Hej och välkomna till chatten!

A: Hej! Är det samma goda bakterier i havregurt som i vanlig yoghurt? Jag har hört att en kan bli dålig av glutenfritt köpebröd trots att det är grönt i scannern pga stärkelser osv, stämmer det? Sojafärs är grönt i scannern, kan jag lita på det trots att det är soja?
Jeanette: Hej A, P den första frågan så vet vi faktiskt inte om de syrar med bakteriekultur eller ej produkterna.. får se om jag kan hitta ngn info om det.. Ja vissa är känsliga för om det blir för mkt stärkelse – t.ex om det blir mkt gl-fritt bröd och pasta varje dag. Om det är sojafärs gjort enbart på proteinerna från sojabönan så ska det vara ok!

Jeanette: Eller snarare menar jag att vi inte vet vilken syrningskultur de använder.. tittade lite på Oatlye – kunde inte hitta information om det. Skriv till dem och fråga! 🙂

Jossan: Hej! 
 Tack för en jättebra sida! Jag har en fråga om min ballongmage. Har ätit enligt Fodmap i lite mer än två veckor och mår mycket bättre. Min IBS yttrar sig främst genom gaser och ballongmage. Gaserna försvann helt efter ett par dagar och svullnaden har också blivit mycket bättre – men den är inte helt borta. På morgonen är magen nästan helt platt, men på kvällen är den så pass stor att jag är besvärad av den, trots att jag bara ätit grönmarkerad mat. 
 Jag hade nu tänkt att börja återinföra lite produkter, men kvällssvullnaden gör mig osäker på om jag kommer märka ifall jag svullnar upp som en reaktion på viss mat. Det ska tilläggas att jag är smal, så en svullen mage syns extra tydligt på mig. Jag förstår förstås att maten jag äter måste ta vägen nånstans, men magen blir oproportionerligt stor i förhållande till vad jag stoppar i mig. Min mage är rätt trög och jag har kanske 3-4 toalettbesök i veckan. 
 Hur ska jag tänka kring det här? Kan jag börja återinförandet eller bör jag vänta? Jag är i övrigt inte stressad, sover bra och tränar regelbundet, så tror inte det påverkar.
Jeanette: Hej Jossan, Tack för dina gulliga ord! Roligt att du blivit bättre och jag tycker att du ska fortsätta ett tag till innan återinförandet och se om det blir ännu bättre. Viktigt att du får i dig rätt typ av fibrer för att hålla magen igång – alla olika grönsaker, gärna de grövre t.ex rotfrukter, de frukt och bär du kan, quiona, frön och nötter. Eventuellt prova att komplettera med HUSK – physsilliumfröskal.

Jeanette: Tack för chatten idag – välkommen tillbaka nästa onsdag!