Jeanette: VĂ€lkommen till dagens chatt! 🙂

Danielle: Hej! Har nu kört elimineringsfasen i 6 veckor men inte alls blivit bÀttre utan fÄtt mer smÀrta i magen. Jag har ibs-d sÄ jag tar 3 st dimor varannan dag och vÀntar Àven pÄ en gallsyreundersökning för att utesluta det.. SÄ min stora frÄga, ska jag vÀnta att börja Äterinföra? Tycker jag borde blivit lite bÀttre pÄ dessa 6 veckor?
Jeanette: Hej Danielle, Ja det Àr svÄrt att bedömma sÄ hÀr rakt av..Ja du borde ha blivit bÀttre pÄ 6 veckor men ibland tar det lÀngre tid. Oftast nÀr man har problem Ät förstoppningshÄllet vilket inte Àr ditt tillfÀlle. Har diarrerna inte blivit bÀttre alls? har du inte kunnat minska dimor?

Elisabeth H.: Hej, jag har under 2 v. varit i elimineringsfasen och tÀnker fortsÀtta ett par veckor till. Jag undrar om det Àr o.k att Àta : probiotika (lacti/plus, bio-gest, Omega-3 (Eskimo-3 puré ) och spirulina?
Jeanette: Lactiplus skulle jag ej rek dÄ den innehÄller FODMAps (Fruktoologosackarid) de andra ok.

Elisabeth H.: Jag sĂ„g pĂ„ en lista att man ska vara försiktig med Havregryn? Är det sĂ„?
Jeanette: Hej Elisabeth, Nej havre numera grönmarkerat! 🙂

Sandra H: Jag har börjat Äterinföra lite smÄtt. Har testat gröna Àrtor, riven kokos, sötpotatis, granatÀpple, kaffe och i torsdags testade jag 30g mjölkchoklad. 1h senare fick jag kramper i magen, fick krypa till toaletten för det gjorde ont att stÄ upp. Sen fick jag sitta pÄ toaletten i 30 minuter. Detta var pÄ kvÀllen och sen gick jag och la mig och pÄ fredagen mÄdde jag bra pÄ dagen men pÄ kvÀllen fick jag samma kramper igen men behövde inte gÄ pÄ toa. Innan har jag kunnat Àta 1 hel chokladkaka sjÀlv utan problem sÄ denna reaktionen kÀnns sÄ fel. Vi hade den veckan gjort egen pizza pÄ mÄndagen, egna hamburgare med sallad som bröd pÄ tisdag + onsdag och köpt hamburgare pÄ torsdagen. Kanske blev det för mycket fett för mig och hinken? VÄgar jag testa igen? Sen tÀnker jag lite pÄ det med Äterinförandet. Om granatÀpple var okej Àr andra frukter ur samma kategori antagligen okej ocksÄ dÄ eller ska man testa igenom allt?
Jeanette: Hej Sandra, Vi har ju haft kontakt förr pÄ mailen och det verkar ju som att din mage Àr riktigt besvÀrlig. ja och det Àr sÄ hÀr man fÄr prova sig fram under Äterinförandet och gÀrna notera nÀr det hÀnder reaktioner för att komma ihÄg vad man Ät. Mjölkchkoladen innehÄller ju laktos vet ej om det Àr det du regarer pÄ.. och visst kan fett fylla pÄ hinken ocksÄ om man Àr kÀnslig. Det kan vara bra att prova vissa sker flera gÄnger men choklad Àr kannke bÀttre att vÀnta med och fokusera pÄ vilken mat du ska Äterinföra. GranatÀpple ligger ju i oligosackaridgruppen men Àr gult sÄ den och de andra gulmarkerkadde fungerar förmodligen bra i angiven maxmÀngd. Lycka till fotsatt!

Danielle: Nej jag har nÀstan fÄtt öka dimor, plus att smÀrtorna i magen Àr Ànnu vÀrre nu sÄ jag bara grÄter av smÀrta.. Jag Àter nu tex nötfÀrs ibland, tror du att kött kan pÄverka sÄ mycket?
Jeanette: Oj det lĂ„ter verkligen jobbigt – en del Ă€r kĂ€nsliga för nöt. TĂ€nker ocksĂ„ att det Ă€r bra att du ska fĂ„ ytterligare utredning sĂ„ att man verkligen vet att det inte finns annan orsak till dina besvĂ€r. Men prova att Ă„terinföra lite sĂ„dant som du gĂ€rna skulle vilja Ă€ta – Ă€ter du gulmarkerade saker?

Malin: Hej! Jag har kört elimineringsfasen i knappt 3 veckor och tycker att det har blivit lite bÀttre, men blir fortfarande vÀldigt gasig emellanÄt och har fortfarande ont i övre delen av magen. Jag hÄller pÄ att fasa ut mina omeprazol och fick tipset av dig förra veckan att förlÀnga elimineringsfasen lite pÄ grund av detta. Saken Àr att jag Àr vegetarian sÄ det jag undrar Àr om jag ska börja lÀgga tillbaka kikÀrtor och bönor nu trots att jag kanske önskat pÄ ett bÀttre resultat och att jag ska förlÀnga fasen lite?
Jeanette: Hej Mailn, Jag tycker du kan anvĂ€nda konserverade linser sĂ„ klart men Ă€ven prova de gulmarkerade baljvĂ€xterna nu – prova en i taget och kĂ€nn efter om gasigheten ökar!

Elisabeth H.: Jag har problem med att jag mÄste springa pÄ toa flera ggr nÀr jag ska ivÀg nÄgonstans pÄ dagen. Det har blivit bÀttre men Àr fortfarande lite problematiskt. NÄgot rÄd?
Jeanette: Hej Elisabeth, LĂ„ter lite som stressrelaterat? prova att börja med övningen lĂ„nga, djupa andetag varje dag och kanske speciellt innan du ska ivĂ€g för att hĂ„lla systemet lugnt – ge dig sjĂ€lv tid och fundera över om det Ă€r stressen som spelar in hĂ€r..? Lycka till!

Malin: Ska passa pÄ att frÄga ocksÄ, om jag tycker att det blivit bÀttre överlag under elimineringsfasen men att jag kÀnner att jag efter vissa mÄltider fÄr ont, ska jag dÄ anta att det Àr nÄgot av det jag just Àtit som orsakat det (trots att det Àr gröna livsmedel) eller ska jag bara hoppas att magen lugnar sig Ànnu mer med tiden och att det inte har nÄgon koppling till maten? Jag mÀrker t.ex. nÀr jag Àter quinoa och broccoli att det kan bli problem, misstÀnker Àven att kaffet kan göra sitt Àven om jag dragit ner till 2 koppar om dagen.
Jeanette: Nja som vi pratat om sĂ„ Ă€r det ju oftast det som man Ă€tit under senaste (upp till) dygnet som kan ge effekt i tjocktarmen. Sen kan man ju sĂ„klart ha besvĂ€r som men hĂ€rrör magsĂ€cken och övre delen av matsmĂ€ltningen och dĂ„ kĂ€nner av det fortare efter mĂ„ltid. Ja bra att ge det tid – det handlar ocksĂ„ om signalering frĂ„n magen (och stress) och det kan verkligen ta tid innan allt lugnat sig..Ja kaffet kan vara vĂ€rt att försöka dra ner ytterligare dĂ„ en del inte alls klarar det..

Sandra H: Ja jag och min mage Ă€r inte alltid bĂ€sta kompisar tyvĂ€rr :/ DĂ„ avvaktar jag med chokalden ett tag till. Jag tror att peppen tog över, dvs att allt annat gĂ„tt sĂ„ pass bra och dĂ€rför blev jag sĂ„ besviken nĂ€r det inte gick som jag trott. Men Ă€r det sĂ„ att man kan reagera mer mot nĂ„got om man varit ifrĂ„n det ett tag? Min kompis Ă„t t ex mp-fritt nĂ€r hon ammade sin son och nĂ€r hon vĂ€l fick Ă€ta mjölprodukter igen sĂ„ blev hon dĂ„lig i magen varje gĂ„ng. TĂ€nker att det kanske Ă€r samma nu nĂ€r man varit ifrĂ„n te x choklad i flera mĂ„nader. Under dagen, efter mat och efter toabesök kan jag fortfarande vara lite uppblĂ„st/gasig. Rekommenderar ni probiotika dĂ„? Är det fel att börja med probiotika om man ska göra olika prover pĂ„ vĂ„rdcentralen?
Jeanette: Hej igen, Beror pĂ„ vad det Ă€r – mjölkprotein ja skulle jag sĂ€ga dĂ„ man ibland mĂ„ste vĂ€nja upp magen igen om man Ă€r kĂ€nslig. Att vare lite gasig Ă€r normalt och det gĂ€ller ju att hitta en nivĂ„ som Ă€r ok – probiotika kan man absolut testa att lĂ€gga till nĂ€r man kört eliminering ett tag som du gjort. Probiotika pĂ„verkar inte blodprover pĂ„ det sĂ€ttet. Hoppas det fortsatt blir bĂ€ttre!

Jeanette: Danielle kan du skicka din senaste frÄga igen? rÄkade ta bort den.. :-S

Malin: Jag undrar varför man bara lĂ€gger till en viss mĂ€ngd av de gulmarkerade livsmedlen – vill man inte veta om man tĂ„l mer Ă€n den mĂ€ngden ocksĂ„? Eller Ă€r det generellt sĂ„ för alla?
Jeanette: Jo men under den grön/gula fasen vill man bara Àta sÄdant som Àr analyserat som ok och som de flesta klarar för att ge magen en chans till att lugna sig. Sedan nÀr man Äterinför rött sÄ fÄr man svar pÄ vilka grupper man tÄl eller ej och kan dÄ fortsÀtta testa med mÀngder Àven nÀr det gÀller gulmarkerade.

Elisabeth H.: Ja, du har nog rÀtt. Vill ocksÄ sÀga att det i övrigt har blivit bÀttre och att era matrÀtter ni lagt in Àr Mycket goda! Tack!
Jeanette: Tack till dig och fortsatt lycka till! 🙂

Danielle: Nej tĂ€nkte pĂ„ att det blir svĂ„rt för mig att veta jag tĂ„l eller inte.. Men du rekommenderar jag börjar med lite gula saker nu Ă€ndĂ„? Kommer inte ihĂ„g allt jag skrev innan 🙂
Jeanette: Ja jag tycker du kan göra det och kanske förlĂ€nga den perioden med gröngult för att se hur pass bra det blir i magen…

Sandra H: Tack för svar dÄ ska jag köpa hem probiotika. Magen har blivit mycket bÀttre sen jag började med magbalans. Jag gÄr pÄ toaletten varje morgon efter frukost men oron sitter kvar, och likasÄ den dÀr kÀnslan att nÄtt ska hÀnda. Men jag fortsÀtter Äterinföra och hoppas att det blir bÀttre. Ni pratade ju om i podden att man kunde testa dricka 1 glas apelsinjuice pÄ fast mage. Men det i sig kan ju vara ganska starkt. Om man reagerar ska man anta att man inte tÄl fruktos eller att det blev för starkt för magen? Sen undrar jag om man kan reagera pÄ krossade tomater? För alltid nÀr vi lagar mat med det inkl tomatpure sÄ blir magen jÀtte bullrig och orolig. Jag har ingen lök i maten och allt Àr grönt.
Jeanette: Roligt att höra att det blivit sĂ„ mkt bĂ€ttre! TĂ€nker ocksĂ„ att mkt kan handla om oro och stressen du har med din mage – och det tar tid att vĂ€nda oro och tankar – jobbar du med det ngt? avslappning? mindfulness? Yoga för magen – vi har ju lite att vĂ€lja pĂ„ 🙂 Ja det Ă€r Sofia som brukar prata om snabbtestet 🙂 ja apelsinjuice Ă€r lite starkt om man har andra kĂ€nsligheter – skulle inte rek det till dig – bĂ€ttre att testa enligt beskrivet om Ă„terinförandet. Ja ibland undrar man om magar kan reagera pĂ„ allt :-S kĂ€nner du att det Ă€r sĂ„ sĂ„ prova att utesluta tomatpure ett tag och se om det kĂ€nns bĂ€ttre..

Danielle : Okej tusen tack för svar 🙂 Har en del undersökningar som vĂ€ntar nu inom en mĂ„nad..
Jeanette: Ingen orsak! Lycka till – hoppas du fĂ„r svar och bra hjĂ€lp!! <3

Jeanette: Tack för idag och vÀlkommen Äter nÀsta vecka!