Jeanette: Välkomna till dagens chatt! Jag är redo för frågor! 🙂

Anna-Karin: Hej Min nu 11-åriga dotter har haft ont i magen dagligen i över ett år nu (sen 9/12-2016), första halvåret var det konstant ont i varierande grad. Efter flera besök på vårdcentral och barnakuten och många blodprover och avföringsprover ,Så fick hon en Ibs diagnos i februari . Jag försöker vara trygg med hennes diagnos. Hon har nog i stort sett gjort alla tester som går, utom en gastroskopi och magnetröntgen. Det stämmer ju på det mesta faktiskt. Ibland dyker det dock upp ett korn av tvivel. Det jag inte riktigt finner hos andra med Ibs, är bl.a att det är ont dagligen , i princip hela tiden. Min första fråga till er är: hur vanligt är det med detta nästan konstant onda?
Jeanette: Hej Anna-Karin, Nej det är inte jättevanligt det måste jag säga.. sedan kan man ju vara olika känslig och ju även ha en förstärkt smärtrapportering/vara smärtkänslig..nu vet jag ju inte hur ni har gjort – men har ni provat att eventuellt skriva en symtomdagbok där din dotter får ange smärtorna på en skala för att eventuellt se ett mönster..?

Ulla Tärneberg: Hej Jeanette! Jag har en fråga här angående siktat dinkelmjöl som ju skall vara grönt nu.När jag scannar siktat dinkelmjöl från kungsörnen så blir det rödmarkerat däremot siktat dinkelmjöl från saltå kvarn visar grönt, kan man då inte använda kungsörnens dinkelmjöl?
Jeanette: Hej Ulla! Just från Kungsörnen så är det tveksamheter då den innehåller maltmjöl från vete – så då kan vi inte vara helt säkra innehållet så därav blir den röd – men vi ska försöka kolla närmare på det…

Anna-Karin: Det gjorde vi redan för ett år sedan. Hon får alltid ondare efter måltid. Mer på förmiddagen än eftermiddagen. Hon har också ont lite ovanför naveln. Förutom att det är kopplat till matintag så är det även ont vid tryck. Den första läkaren vi träffade trodde det var magkatarr och ordinerade omeprazol. Något bättre kanske, men vi fick sluta för hon fick rejäl förstoppning.
Jeanette: Aha – men kanske kan man prova sig fram med mängden omeprazol – trappa upp långsamt och samtidigt vara uppmärksam på vad hon äter i övrigt och stödja upp med bra fibrer enligt FODMAp..? en tanke bara om Omeprazoeln hjälper..Har ni provat FODMAP?

Sandra: Hej, Jag undrar om intaget av godis till 70g. Gäller detta mörk choklad också och egen poppade popcorn?
Jeanette: Hej Sandra, Godisintaget är satt till 70 gram för även om det låt oss säga bara innehåller vanligt socker (glukos) så vet vi att en större mängd socker i ett svep kan ställa till det. Popcorn ingen begränsning – där får man känna efter. Mörk choklad inte heller begränsning men allt med måtta!! 🙂

Anna-Karin: Jag vet att ni skriver att det onda kan inte ha att göra med senaste matintaget. Jag kan förstå det….men… vissa sager som min dotter äter ger klart tecken omedelbart. t.ex en liten bit mjölkchoklad. Även pizza. Funkar bättre med glutenfri pizza med mjölkfri ost.
Jeanette: Ja men det beror lite på var det onda sitter – har man problem mer relaterat till övre delen av magen så kan det ju absolut ge smärtor ganska direkt efter måltiden…

Anna-Karin: Med stöd av dietist på barngastro-sjukhuset i malmö, är vi inne på 4:e veckan av en förenklad variant av fodmaps. Den innebär uteslutande av, vete, korn, råg, all slags lök samt baljväxter. En liten förbättring säger hon att det givit hittills. Jag tror inte att jag kan få henne att ta omeprazol igen. Hon är livrädd för förstoppning. Nu tar hon 3 dospåsar movicol junior dagligen.
Jeanette: Ok – så bra då har ni stöd av dietist – det är bra med ett långsiktigt tänk och stöd – man behöver ibland prova en hel del innan man hittar rätt och då är det bra att göra det metodiskt med en dietist OCH det kan ta tid innan det blir bättre även med FODMAP. Var uppmärksam på att försöka få till bra med fibrer ändå men inom FODMAP men det är säkert dietisten uppmärksam på..

Sandra: Tack för svar. Ibland är det svårt att hålla dom där 70g och då kan det vara skönt att det finns något där man faktiskt kan äta en hel kaka på 100g till fredagsmyset 😉 Läste i gruppen att kakao vart begränsat innan men det måste ändrats då?
Jeanette: Ja kakao är ju begränsat med mörk choklad grönt enligt analyserna – ren kakao blir ju mer koncentrerat men man får ju göra en avvägning där hur mkt mörk choklad man vill äta…och känna hur det känns efter 100 gr 🙂

Anna-Karin: Som jag nämnde innan så var det konstant ont första halvåret. Hennes upplevda skala var då (om jag minns rätt), 4-9 var dag, med ett medel ont på 5. Vändpunkten kom när vi testade prescript assist. Hon kände redan efter ett par dagar att medel sjönk till 4. Hon började få några kort uppehåll i det onda. Men mycket bättre än så blev det inte, så därför ville vi testa fodmaps nu. Som sagt, lite bättre har det blivit. Det medel onda ligger på 1-3 nu och 6-8 efter matintag. Det gäller väl att inte ge upp. …. Suck Jag känner att stödet från både gastroläkaren och dietisten är lite svagt, så hoppas på lite pepp och nya råd från er
Jeanette: Ah förstår! Superbra att ni har fört bok på detta sätt! och JA – ge inte upp! Det kan ta tid som sagt! Jag ser att du har många frågor – jag skulle eventuellt råda dig att boka en video-konsultation gärna med Sofia som har en del erfarenhet av barn – det finns information på hemsidan så är det lite lättare att diskutera fram och tillbaka 🙂

Anna-Karin: Vilka fibrer är bäst? En annan sak som jag inte nämnt ( så mycket att säga och fråga på kort tid), är min dotter bestämde sig för att bli vegetarian några månader före det onda började. Kan det ha påverkat? Hon vägrar börja äta kött igen. Vi gör vårt bästa för att få ihop så välsmakande och näringsriktiga måltider som möjligt.
Jeanette: Ja fibrer i alla grönsaker, bär, frukt, havre, quiona, rofrukter, råris, nötter och frön. Physslliumfröskal brukar jag rekommendera att testa om man ej gjort det..Tycker inte att minus kött skulle påverka negativt just vad gäller detta – beror ju på vad hon då började med istället 🙂 men om ni nu provar FODMAP och förstår vad hon ska undvika i starten som vegetarian ( sojaprodukter tex) så borde ni ju så småningom få svar på om det är ngt i nuvarande sätt att äta som ev ska ändras..

E: Hej! Jag har nu hållit på med elimineringsfasen i ca två veckor och börjar tycka det är så tråkigt att begränsa till två frukter per dag. Att inte kunna ha bär/russin i yoghurten på morgonen, ha frukt i matlagningen, ta en frukt till mellanmål osv. Hur är det i återinförandet? Kan en äta obegränsat med tillåtna frukter då? Jag har också läst att under början av återinförandet ska en ta ett livsmedel om dagen, hur vet jag då vilket jag tål och inte? Sen undrar jag hur det är med alkoholfria drycker, som tex. öl, vin och cider? Gäller det samma som alkoholhaltiga eller går det att dricka under elimineringsfasen?
Jeanette: Hej E, Ja det är lite tråkigt men allt för att ta reda på vad man tål eller inte i slutändan – så vid återinförandet så testar man grupp för grupp och liksom provocerar med att öka mängden under tre dagar – får man en reaktion så är man känslig för den gruppen – får man inte det så tolererar man t.ex fruktos om det är det man testar. Russin är ju gulmarkerat så det kan du ju prova att lägga till nu. Vi går igenom allt om återinförandet under Programmet när du kommer dit. Alkoholfria förmodligen lite snällare än med alkohol men inte analsyerarade så man får prova försiktigt.

Anna-Karin: Jag har MASSOR av frågor, som jag visserligen ställt till barn-gastro läkaren, men inte fått tillfredsställande svar av. De verkar mycket stressade där (som överallt inom sjukvården). Tack så mycket för dina svar och det var ett bra tips om konsultation med Sofia. Jag tror dock inte jag har möjlighet till video konsultation. Kan man ta det via hederlig telefon istället, tror du?
Jeanette: Förstår det! Ja men ingen orsak! Ja du kan boka via Medicheck för där har Sofia sina tider och där betalar man men sedan kan du ju bara skriva att du vill bli uppringd i stället – det funkar säkert!

Sandra: Jag har inte reagerat på det hitills iallafall 🙂 Sen undrar jag när man återinför t ex ärtor 20g och det fungerar bra, testar man en större mängd sen eller innebär det att man ska hålla sig till 20g sedan också? Sen undrar en kompis som har jättemycket problem med magen om hon kan testa fodmap men inte utesluta gluten då det fungerar för henne.
Jeanette: Hej igen! de gulmarkerade brukar fungera i den begränade mängden – att lägga till några veckor in i elimineringsafasen – större mängd kan man prova längre fram. När det gäller FOODMAP så är det inte gluten vi är ute efter att ta bort – utan kolhydraterna i sädeslaget.. och man kan oftast inte veta vad som fungerar eller ej förrän man liksom tömt hinken . som vi pratar om i Programmet Magabalans -det kan du förklara för henne! 🙂

Ulla Tärneberg: hej igen,. När man börjar införa rödmarkerade skall man då även forsätta äta de gulmarkerade? Tack för svar
Jeanette: Hej igen, Den där frågan är lite svår att svara på rakt av tycker jag. Det beror lite på vilken effekt man fått av FODMAP och hur bra man mår när man äter gul/grönt. Helt strikt så heter det att man inte ska äta de gulmarkerade de tre dagar man testar en grupp så vill man vara helt säker så kan man kanske låta bli det under de dagarna. De testen med römarkerade är ju till för att ge en indikation på hur man reagerar på just den gruppen. Hoppas det var svar 🙂

Jeanette: Tack för nu och en massa bra frågor – hopas jag hunnit ge hjälpande svar till er alla! Vi chattar igen nästa vecka!