Jeanette: VĂ€lkommen till dagens chatt! 🙂

Sofia: Hej hej! Jag ska ut och vandra i sommar och har lite panik över maten. Vi ska vandra i tre dagar med tvĂ„ övernattningar pĂ„ fjĂ€llstation. Just nu Ă€r jag i elminieringsfasen och vandringen Ă€r i slutet av augusti sĂ„ jag vet inte Ă€n hur mycket jag har kunnat Ă„terinföra. Jag skulle behöva tips pĂ„ nĂ„got Fodmap-vĂ€nligt snacks jag kan ha med mig under vandringen och nĂ„gon enkel lunch att Ă€ta pĂ„ fjĂ€llet (tidigare har vi haft med oss mackor). Har du nĂ„gra bra tips till hur jag ska tĂ€nka? 🙂
Jeanette: Hej Sofia, LĂ„ter hÀÀrligt! Utöver, nötter, mörk choklad, egna energibollar, riskakor, fröknĂ€cke ( recept finns pĂ„ hemsidan) som snacks sĂ„ kan ju havregryn (blanda gĂ€rna i lite frön klart i en pĂ„se) vara bra att göra gröt av om man stormkök med sĂ„ finns det lite tips hĂ€r: https://www.bellybalance.se/aktuellt/tips-for-fodmap-vanliga-mellanmal-i-skidbacken/ Andra som har tips? 🙂

Madelene: Hej! Jag undrar om det blir svÄrare att börja Àta saker igen som t.ex vete, nÀr man Àr klar med elimineringen, att man mÄste typ vÀnja magen vid att Àta t.ex vete igen.
Jeanette: Hej Madelene, Nej det blir inte svĂ„rare – men man vill ju under Ă„terinförandet se hur man tĂ„l tex vete genom att testa i ökad mĂ€ngd som vi beskriver under Ă„terinförandet. Lycka till fortsatt!

Lotta: Hej! Undrar om det Àr sÄ att man till slut kan tÄla gul- och rödmarkerat om magen fÄtt lugna sig nÄgra mÄnader? Dvs nÀr man gjort hela Äterförandet och varit utan det man mÄr dÄligt av?
Jeanette: Hej Lotta, Nja… tror mer det handlar om att man kanske inte fyller sĂ„ mycket i maghinken utan kanske dĂ„ bĂ€ttre förstĂ„r VAD man kan lĂ€gga i utan att det blir jobbigt. DĂ„ kan det ju upplevas som att man tĂ„l det bĂ€ttre för att man klarar en del utan symtom – förstĂ„r du vad jag menar? 🙂

Carina: Hej Jag har ibs/magkatarr sedan 15 Är tillbaka. Nu har jag fÄtt ett skov som inte vill ge sig. Jag har testat allt plockat bort lök vit mjöl socker Àter regelbundet tuggar maten ordentligt Àter frÄn Fodmap, kör yoga.MÄr jag inte illa sÄ har jag magknip gaser,bullrig? ont endera uppe eller nere i magen varje dag. Jag har börjat med husk tar Àven glutamin och har bytt lactovital till probiform, kisel och omoprasol. Har kontakt med lÀkare alla prover Àr bra, men vÀntar pÄ svar frÄn avföringsprover. Min frÄga Àr om ni har nÄgot tips pÄ vad jag mer kan göra
Jeanette: Hej Carina, Oj ja det verkar onekligen vara en jobbig mage..och att du har provat att göra vĂ€ldigt mkt bra…Hur lĂ€nge har du tagit Omeprazol? Lyssna gĂ€rna pĂ„ podden avsnitt 13 dĂ€r Sofia pratar om saltsyra..

Lotta: JadÄ, jag förstÄr hur du menar och det verkar ju logiskt. Men Àr det inte sÄ med vÄra tarmar att de blir kÀnsligare nÀr vi blir Àldre?
Jeanette: Jo sĂ„ Ă€r det för de flesta – hela systemet blir ju ofta lite slitet med Ă„ldern.. 🙂

Madelene: Okej, tack! Jag försöker ocksĂ„ gĂ„ upp i vikt och jag tycker inte det gĂ„r sĂ„ bra, har laddat ner en app som rĂ€knar kalorier och jag kommer upp i de kalorierna som appen sĂ€ger, har hĂ„llit pĂ„ ca 1 mĂ„nad. Är jag bara otĂ„lig?
Jeanette: Hej igen, Ja om det inte hĂ€nder ngt pĂ„ vĂ„gen (som blir kvittot pĂ„ om du fĂ„r i dig tillrĂ€ckligt) sĂ„ kanske du mĂ„ste öka kcal-intaget ngt. MĂ„nga smĂ„ mĂ„l under dagen, energiberika med lite extra olja/fett dĂ€r du kan, gör en energirik smotthie varjde dag, nötter och frön osv…

Sofia: Tusen tack för tips 🙂 Jag har en till liten frĂ„ga ocksĂ„ om quinoa, det Ă€r ju grönmarkerat. Dock nĂ€r jag Ă€tit det har jag fĂ„tt en sĂ„dan fruktansvĂ€rd magknip och illamĂ„ende efter. Det har hĂ€nt tvĂ„ gĂ„nger och jag har inte vĂ„gat prova det igen. Är det nĂ„got du har hört talas om att man kan reagera pĂ„? Vilka bra alternativ till quinoa finns? Jag vill gĂ€rna försöka Ă€ta nyttigt och tycker inte om att Ă€ta för mycket ris och pasta.
Jeanette: Hej igen, Ja Quinoa innehĂ„ller faktiskt ett Ă€mne som heter Saponin (som kan ge dessa symtom) som sitter i skaldelen – den brukar tvĂ€ttas bort i produktionen men pĂ„ vissa paket sĂ„ stĂ„r det fortfarande att man ska skölja quinoan innan kokning och det Ă€r för att skölja bort detta Ă€mne. RĂ„ris, fullkornsris, mathavre, rotfrukter och potatis kan vara bra alternativ..

Victor: Hej, Jag har ju haft problem med min mage i 18 Ă„r och aldrig fĂ„tt nĂ„got bra svar förrĂ€ns förra Ă„ret dĂ„ jag fick diagnos IBS Jag har senaste 3-4 mĂ„naderna lidit av konstant diarre. Förra veckan började jag med Bio-Gest pĂ„ inrĂ„dan av Sofia. Har inte haft en enda diarre sen dess, dock har jag lite ont i magen. vet inte om det Ă€r tabletterna eller placeabo men det spelar mindre roll 🙂 Kan man lidit av dĂ„lig matsmĂ€ltning i 18 Ă„r? sĂ„ det Ă€r det som har stĂ€llt till alla mina problem? Behöver man ta nĂ„got mer för att ”lĂ€ka” tarmen nu nĂ€r jag har normal avföring?
Jeanette: Hej Victor, Oj det lÄter verkligen otroligt! Eftersom jag inte pratat med dig sjÀlv sÄ vill jag bara sÀkra mig om att du haft lÀkarkontakt Àven efter dina symtom Àndrades (om det var tillfÀllet nÀr du skriver senaste 3-4 mÄnader med diarrerna?

Madelene: Jag har funderat pÄ om det kan vara ngt fel pÄ min ÀmnesomsÀttning eftersom jag legat pÄ samma vikt i flera Är?
Jeanette: Ja svĂ„rt för mig att svara pĂ„ hĂ€r – vet för lite om dig 🙂 jag tycker man ska prata med sin lĂ€kare om man har sĂ„dana funderingar sĂ„ du inte gĂ„r och funderar och Ă€r orolig.

Victor: Hej, Ja jag har haft kontakt med lÀkaren senaste mÄnaden, dock inte nu sen förra veckan.
Jeanette: Ok bra – jag menar bara om man fĂ„r förĂ€ndrade symtom sĂ„ ska man alltid kontakta lĂ€kare det var sĂ„ jag tĂ€nkte..men det verkar ju helt otroligt om du blivit sĂ„ bra hjĂ€lpt aav Bio-gest! Hoppas det hĂ„ller i sig! Med eller utan FODMAP sĂ„ blir vĂ€l rekommendationen skulle jag sĂ€ga det som gĂ€ller för de flesta: att Ă€ta varierat, mkt grönsaker, rotfrukter, frukt, bĂ€r, fullkorn och baljvĂ€xter (om man klarar det) havre, fullkornris, quinoa, nötter, frön och annan bra mat som göder de bra tarmbakterierna 🙂

Margareta: Sweet chilisÄs av mÀrket Flower Brand som ska vara ok enligt fodmap. NÄgon som vet var man hittar den??
Jeanette: Oj jag vet inte – hittade denna lĂ€nk dock: https://www.kryddlandet.se/smaksattare/sot-chilisas/ Kolla eventuellt i Facebook-gruppen!

Margareta: Jag hĂ„ller pĂ„ att Ă„terinföra. Älskar svart te som ju Ă€r rödmarkerat ( fruktaner). Vill testa om jag kan dricka mer Ă€n 2,5 dl per dag. Hur gör jag smartast?
Jeanette: Hej Margareta, Svart te Àr ju gulmarkerat sÄ de flesta tÄl ju ca2,5 dl. Prova att succsecivt öka mÀngden med ngn dl pr dag. Lycka till!

Madelene: Okej, dĂ„ ska jag göra det! Tack sĂ„ mycket! 🙂
Jeanette: Ingen orsak! 🙂

Victor: Tack för svar! ja hoppas verkligen att det hÄller i sig. MÀrker vÀl om ett par veckor eller sÄ!
Jeanette: Vi hĂ„ller tummarna! Lycka till fortsatt! 🙂

Madelene: Vet du hur mycket man mÄste röra pÄ sig för att fÄ igÄng ÀmnesomsÀttningen? Appen rÀknar kalorier men svÄrt med trÀningen.
Jeanette: Ja det blir ju dubbel det dĂ€r nĂ€r man vill gĂ„ UPP i vikt som du skriver – rörelse Ă€r bra och viktigt men dĂ„ mĂ„ste man ocksĂ„ kompensera med extra kalorier. Lycka till fortsatt!

Jeanette: Tack för idag och vÀlkomna Äter nÀsta vecka pÄ onsdag den 13/6. Ha en fin vecka!