inre yttre stress
Vad är stress?

Stress, bara ordet kan få pulsen att öka, eller hur? Definitionen av stress är ”vårt sätt att tolka omgivningen och anpassa oss till nya förutsättningar”. Det betyder att stress är olika saker för olika personer. Det som stressar den ena stressar inte den andra. Det beror helt på våra tidigare erfarenheter, biologiska och psykologiska faktorer kombinerat med den omgivning vi lever i.

Inre och yttre stress

De flesta av oss förknippar stress med pappershögarna på skrivbordet eller att ha ett fullbokat schema, men faktum är att det inte alltid behöver vara det yttre som stressar. Det är vanligare med det vi kallar för inre stress. Känner du igen att det aldrig blir tyst i huvudet? Vår inre dialog eller grubblerier, oro och ångest, är det som i högst grad ger upphov till inre stress. Ofta ligger det saker som höga krav, prestationsbehov och att man jämför sig med andra till grund. Det har visat sig att unga kvinnor påverkas extra mycket av inre stress.

Läs mer om Magrapporten – unga kvinnor, stress och mage.

Gasen och bromsen

Kroppens stressystem består enkelt förklarat av en gas och en broms. Gasen (sympatikus) är på när vi känner oss hotade, redo för att slåss mot grottbjörnar (stenåldersreaktion) eller när vi tänker negativa tankar. Att jämföra sig med andra, att känna att man inte räcker till eller duger, att oroa sig kan skapa en stress och vips är gasen i botten. Vår tids grottbjörnar har blivit alldagliga problem som att missa bussen, inte hinna vad vi hade tänkt oss eller oroa oss vilket ger påfrestningar på kroppen som hela tiden måste vara i beredskap. Bromsen (parasympatikus) då, hur får man till den? Jo, enklast aktiverar man parasympatikus genom att andas långa, djupa andetag i ca 10-12 minuter. En andningsövning helt enkelt. På så sätt kommer kroppen i lugn-läge och även matsmältningen påverkas positivt.

Våra bästa anti-stress tips!

Gå inte igång, fundera på om det är värt att fresta på kroppen system innan du går igång på något.

Tänk good enough, sluta överprestera. Testa att sänka nivån och se vad som händer.

Säg nej, ingen kommer att tycka sämre om dig, tvärt om!

Ta semester och gör INGENTING ibland. Låt det bli tyst i huvudet.

Var i din egen kropp och känn efter vad Du vill, mår bra av och tycker är roligt, inte vad andra säger, förväntar sig eller tycker.

Sluta multitaska och börja monotaska. Hjärnan är inte skapt för att göra flera saker samtidigt, det är bara vi som tror att det är mer effektivt, men det är det sällan eller aldrig faktiskt.

Andas! Lyssna på en andningsövning och känn hur du kommer ner i varv. Kanske mår magen bättre också på sikt.

Fortsatt skön sommar!

Sofia & Jeanette
Dietister Belly Balance