Apr, 28 Inga kommentar

Vegobowl

En snabb vardagsrätt där du kan använda de grönsaker du har hemma. Vegan? Hoppa över ägget och lägg eventuellt till lite tofu istället.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Aubergine- och linscurry

En barnvänlig rätt som gömmer en massa grönsaker och linser, men utan att det riktigt märks. Härlig smak av curry och kokos. Grytan går utmärkt att frysa in.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Morotsgnocchi med korianderpesto

Att laga gnocchi låter kanske aningen pretentiöst, men det är faktiskt rätt enkelt. Ett tips är att göra dubbel mängd av peston och spara i kylskåpet. Gott till pasta eller på en smörgås. Vegan? Uteslut ägg och använd ett veganskt ostalternativ.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Morots- och saffranssoppa

En len soppa med lite knuff beroende på hur mycket sambal du använder. Svarta bönor är begränsade till max 50 gram och ger bra tillskott på protein och kostfibrer. Vegan? Byt till havre fraiche och ett veganskt alternativ till fetaost.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Rotsellerisoppa

Rotselleri är billigt och finns nästan alltid att få tag på. Smaken är len och passar perfekt i en soppa. Soppan går jättebra att frysa in, så gör ordentligt med soppa när du ändå är igång. Vegan? Byt ut grädden mot ris- eller havregrädde.
Läs mer >>
Apr, 23 Inga kommentar

Krämig quinoasallad

Quinoa är verkligen en bra stapelvara i FODMAP-skafferiet. Fryst broccoli är snällare mot magen än den färska. Polkabetan är med mest för att den är vacker att garnera med, men du kan äta några skivor utan problem.
Läs mer >>
Apr, 23 Inga kommentar

Ingefärskick

Ingefära är bokstavligt talat roten till det goda. Den kallas antiinflammatorisk eftersom den har förmågan att minska inflammationer i kroppen. Dessutom är den bra för matsmältningen. Drick en shot varje dag!
Läs mer >>
linssoppa
Okt, 11 Inga kommentar

Linssoppa med kokos och broccoli

Matig soppa med len smak. Konserverade linser innehåller inga FODMAPs, eftersom de vattenlösliga fibrerna går ut i spadet. Servera gärna soppan med en bit rostat glutenfritt bröd.
Läs mer >>
kalops
Okt, 4 Inga kommentar

Kalops

Husmansrätten framför andra, som här innehåller både morot och palsternacka. Kalopsen blir godare om den får stå, så laga den gärna dagen före servering.
Läs mer >>
chili con linser
Sep, 27 Inga kommentar

Chili con carne

En variant på chili con carne där bönorna är utbytta mot linser. Nötfärsen kan bytas till kyckling-, lamm- eller quornfärs. Justera styrkan på chilin genom att använda mer chilipulver!
Läs mer >>
pommes
Sep, 27 Inga kommentar

Hamburgare

Det är inte mycket som slår hemgjorda hamburgare. Färsen blir allra bäst precis som den är med bara salt och peppar. Här serveras hamburgaren med klassiska tillbehör som bacon, cheddarost och cole slaw samt hemgjorda pommes.
Läs mer >>