Apr, 28 Inga kommentar

Vegobowl

En snabb vardagsrätt där du kan använda de grönsaker du har hemma. Vegan? Hoppa över ägget och lägg eventuellt till lite tofu istället.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Ratatouille med vildris och stekt halloumi

En grönsaksröra som bara blir godare ju längre den kokar. Vildris ger både mer tuggmotstånd och mer smak. Laga gärna dubbel sats och frys in. Ta fram och använd till exempelvis pasta. Vegan? Byt ut halloumin mot ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Aubergine- och linscurry

En barnvänlig rätt som gömmer en massa grönsaker och linser, men utan att det riktigt märks. Härlig smak av curry och kokos. Grytan går utmärkt att frysa in.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Citronrisotto Verde

Det perfekta tillbehöret till tofu eller linsbiffar. Lägg ner grönsaker som zucchini, spenat, haricots verts och svarta bönor så har du en hel rätt! Vegan? Byt osten mot ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Pasta med auberginebollar

En rätt med många moment men som är väl värd all möda eftersom smakerna är fantastiska. Passa på att göra fler bollar om du vill frysa in till senare. Tomatsåsen är också god som den är, till pasta.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Vegetarisk lasagne

En klassiker i grön tappning som passar finfint att frysa in. Glutenfria lasagneplattor finns i vanliga livsmedelsbutiker. Se till att välja en sort som inte innehåller sojamjöl. Vegan? Byt ut osten mot ett veganskt alternativ och använd ris- eller havremjölk.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Melanzane alla parmigiana

Vad sägs om en äkta italiensk husmansklassiker? Melanzane, eller auberginegratäng, är nästan ännu godare dagen efter. Så förbered i god tid, gärna dagen innan, och värm den sedan på 150 grader i ca 15 minuter. Vegan? Byt ut osten mot ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Rotsellerisoppa

Rotselleri är billigt och finns nästan alltid att få tag på. Smaken är len och passar perfekt i en soppa. Soppan går jättebra att frysa in, så gör ordentligt med soppa när du ändå är igång. Vegan? Byt ut grädden mot ris- eller havregrädde.
Läs mer >>
Apr, 27 Inga kommentar

Rostad pumpasallad med mathavre

Om du inte hittar muscat- eller hokkaidopumpa kan du ta en mindre mängd butternutpumpa. Mathavre är ett fiberrikt alternativ till ris. Vegan? Ersätt fetaosten med ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 23 Inga kommentar

Kålsallad med lingondressing

Den här salladen innehåller några begränsade ingredienser, men nu är vi ju olika allihopa så välj de du klarar av beroende på hur långt du kommit i kostbehandlingen.
Läs mer >>
tapenade
Okt, 18 Inga kommentar

Tapenade

Tapenade En salt provensalsk delikatess som med fördel läggs på en crostini. Glutenfria crostini nns på glutenfria hyllan i a ären.
Läs mer >>
pesto
Okt, 11 Inga kommentar

Pasta med tre sorters pesto

Pesto är enkla pastasåser att ha på lager. Bara att plocka fram ur kylskåpet och blanda med pasta och vardagsmiddagen är klar på nolltid. Varje recept räcker till 4 portioner.
Läs mer >>
bruschetta
Okt, 11 Inga kommentar

Bruschetta

Italiensk rätt som man vanligen börjar middagen med men som också kan ätas som lättare lunch eller middag.
Läs mer >>
sydfransk kycklinggryta
Okt, 11 Inga kommentar

Sydfransk kycklinggryta

Härliga smaker av dragon och timjan. Aubergine är tacksamt att använda i grytor, eftersom den suger åt sig saften och blir extra smakrik.
Läs mer >>
kyckling i ugn
Okt, 11 Inga kommentar

Kyckling i ugn

Vardagsrätt som sköter sig själv i ugnen och med milda smaker som passar hela familjen. För dig som inte vill stycka kycklingen går det bra att använda färdigstyckade kycklingdelar.
Läs mer >>