Apr, 28 Inga kommentar

Vegobowl

En snabb vardagsrätt där du kan använda de grönsaker du har hemma. Vegan? Hoppa över ägget och lägg eventuellt till lite tofu istället.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Tofuwok med grön curry

Att hitta en currypasta utan vitlök är snudd på omöjligt, så den får man göra själv. Det som blir över kan du förvara i kylen och använda till annat.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Aubergine- och linscurry

En barnvänlig rätt som gömmer en massa grönsaker och linser, men utan att det riktigt märks. Härlig smak av curry och kokos. Grytan går utmärkt att frysa in.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Citronrisotto Verde

Det perfekta tillbehöret till tofu eller linsbiffar. Lägg ner grönsaker som zucchini, spenat, haricots verts och svarta bönor så har du en hel rätt! Vegan? Byt osten mot ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Pasta med auberginebollar

En rätt med många moment men som är väl värd all möda eftersom smakerna är fantastiska. Passa på att göra fler bollar om du vill frysa in till senare. Tomatsåsen är också god som den är, till pasta.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Krämig brysselkålspasta

Här kan du använda antingen grädde eller crème fraiche, det går lika bra med båda alternativen. Är du fettkänslig kan du välja produkter med en lägre fetthalt. Det går också bra att använda grönkål istället för brysselkål. Vegan? Använd havre- eller risgrädde och ett veganskt ostalternativ.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Quornfärssås med zucchinipasta

Vill du få barnen att äta mer vegetariskt är det här en jättebra rätt att starta med. Quorn- eller köttfärs, barnen märker ingen skillnad, jag lovar! Vegan? Använd ris- eller havregrädde.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Pasta med hett salviasmör

Mäh, var är grönsakerna? Ok, det här är kanske inte den magraste rätten i historien, men definitivt en av de godaste! Smör och pasta får belöningssystemet att slå volter och det är du värd, så ät med gott samvete någon gång då och då. Vegan? Använd mjölkfritt margarin och...
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Vegetarisk lasagne

En klassiker i grön tappning som passar finfint att frysa in. Glutenfria lasagneplattor finns i vanliga livsmedelsbutiker. Se till att välja en sort som inte innehåller sojamjöl. Vegan? Byt ut osten mot ett veganskt alternativ och använd ris- eller havremjölk.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Melanzane alla parmigiana

Vad sägs om en äkta italiensk husmansklassiker? Melanzane, eller auberginegratäng, är nästan ännu godare dagen efter. Så förbered i god tid, gärna dagen innan, och värm den sedan på 150 grader i ca 15 minuter. Vegan? Byt ut osten mot ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Morots- och saffranssoppa

En len soppa med lite knuff beroende på hur mycket sambal du använder. Svarta bönor är begränsade till max 50 gram och ger bra tillskott på protein och kostfibrer. Vegan? Byt till havre fraiche och ett veganskt alternativ till fetaost.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Rotsellerisoppa

Rotselleri är billigt och finns nästan alltid att få tag på. Smaken är len och passar perfekt i en soppa. Soppan går jättebra att frysa in, så gör ordentligt med soppa när du ändå är igång. Vegan? Byt ut grädden mot ris- eller havregrädde.
Läs mer >>
Apr, 27 Inga kommentar

Het pumpasoppa

Pumpa finns i butiken snudd på året runt. Just hokkaido- och muscatpumpa är FODMAP-vänliga medan butternut går bra i mindre mängd. Toppa gärna soppan med smulad chèvre. Vegan? Byt chèvren mot ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
linssoppa
Okt, 11 Inga kommentar

Linssoppa med kokos och broccoli

Matig soppa med len smak. Konserverade linser innehåller inga FODMAPs, eftersom de vattenlösliga fibrerna går ut i spadet. Servera gärna soppan med en bit rostat glutenfritt bröd.
Läs mer >>
sydfransk kycklinggryta
Okt, 11 Inga kommentar

Sydfransk kycklinggryta

Härliga smaker av dragon och timjan. Aubergine är tacksamt att använda i grytor, eftersom den suger åt sig saften och blir extra smakrik.
Läs mer >>
kyckling i ugn
Okt, 11 Inga kommentar

Kyckling i ugn

Vardagsrätt som sköter sig själv i ugnen och med milda smaker som passar hela familjen. För dig som inte vill stycka kycklingen går det bra att använda färdigstyckade kycklingdelar.
Läs mer >>