Sep, 3 Inga kommentar

Ugnsbakad rotselleri med champinjonkräm

Nu tänker du nog att champinjoner är hög-FODMAP vilket stämmer men inte när det gäller champinjoner på burk! De är nämligen grönmarkerade. Så en lite tråkig produkt får nytt liv i denna supergoda rätt med ugnsbakad rotselleri, protein i form av linser och svamp i en härlig röra, det...
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Morots- och saffranssoppa

En len soppa med lite knuff beroende på hur mycket sambal du använder. Svarta bönor är begränsade till max 50 gram och ger bra tillskott på protein och kostfibrer. Vegan? Byt till havre fraiche och ett veganskt alternativ till fetaost.
Läs mer >>
Apr, 23 Inga kommentar

Kålsallad med lingondressing

Den här salladen innehåller några begränsade ingredienser, men nu är vi ju olika allihopa så välj de du klarar av beroende på hur långt du kommit i kostbehandlingen.
Läs mer >>
tapenade
Okt, 18 Inga kommentar

Tapenade

Tapenade En salt provensalsk delikatess som med fördel läggs på en crostini. Glutenfria crostini nns på glutenfria hyllan i a ären.
Läs mer >>
hummus
Okt, 18 Inga kommentar

Hummus

Konserverade kikärter går bra i mindre mängd, eftersom de vattenlösliga fibrerna går ut i spadet som sedan hälls av. Tillåten mängd är 40 g, vilket motsvarar ca 1⁄2 dl färdig hummus. Tahini är en libanesisk sesampasta som ger hummusen dess karaktäristiska smak.
Läs mer >>
gubbröra
Okt, 18 Inga kommentar

Gubbröra

Röran som passar till både jul, påsk och midsommar. Låt gärna röran stå ett par timmar före servering så får den mer smak.
Läs mer >>
pesto
Okt, 11 Inga kommentar

Pasta med tre sorters pesto

Pesto är enkla pastasåser att ha på lager. Bara att plocka fram ur kylskåpet och blanda med pasta och vardagsmiddagen är klar på nolltid. Varje recept räcker till 4 portioner.
Läs mer >>
bruschetta
Okt, 11 Inga kommentar

Bruschetta

Italiensk rätt som man vanligen börjar middagen med men som också kan ätas som lättare lunch eller middag.
Läs mer >>
linssoppa
Okt, 11 Inga kommentar

Linssoppa med kokos och broccoli

Matig soppa med len smak. Konserverade linser innehåller inga FODMAPs, eftersom de vattenlösliga fibrerna går ut i spadet. Servera gärna soppan med en bit rostat glutenfritt bröd.
Läs mer >>
färsfylld paprika
Okt, 4 Inga kommentar

Färsfylld paprika med tzatziki

Den här rätten går att göra med vilken färs som helst. Tzatziki till görs på vitlöksolja. För extra vitlökssmak kan du rosta vitlök i olja först och ta bort bitarna innan du steker grönsaker och färs.
Läs mer >>
kreolsk gryta
Okt, 4 Inga kommentar

Kreolsk gryta

Mustig gryta med mycket smak. Egentligen ska den innehålla syltlök, som inte är tillåtet. Du kan däremot prova en mindre mängd, då syltlök vanligtvis tolereras bättre än vanlig lök.
Läs mer >>
chili con linser
Sep, 27 Inga kommentar

Chili con carne

En variant på chili con carne där bönorna är utbytta mot linser. Nötfärsen kan bytas till kyckling-, lamm- eller quornfärs. Justera styrkan på chilin genom att använda mer chilipulver!
Läs mer >>
biff stroganoff
Sep, 27 Inga kommentar

Biff stroganoff

Husmansrätt där röd paprika får ersätta champinjonerna. Använd mört nötkött, till exempel rostbiff eller lövbiff.
Läs mer >>
pommes
Sep, 27 Inga kommentar

Hamburgare

Det är inte mycket som slår hemgjorda hamburgare. Färsen blir allra bäst precis som den är med bara salt och peppar. Här serveras hamburgaren med klassiska tillbehör som bacon, cheddarost och cole slaw samt hemgjorda pommes.
Läs mer >>