Apr, 28 Inga kommentar

Grön wrap med hummus

Fyll wrapsen med det du har hemma. Rester är bra, till exempel från rotfruktspytt. Mathavre är också gott att fylla med. Hummus kan du gärna göra en större sats av och spara i kylen. Det är gott som dipp eller på smörgåsen. Vegan? Byt ut osten mot ett veganskt...
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Halloumiwrap med ajvar

Ajvar relish är en röra gjord på paprika. Det finns sorter utan vitlök men det går lika bra att göra egen. Vegan? Använd havre fraiche och ersätt halloumin med ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Tacopaj med quorn

Det här blir ett nytt tacoalternativ till fredagsmyset. Gör dubbel sats av salsan och spara den i kylen. Det finns lökfri tacokrydda att köpa, eller så gör du enkelt din egen. Vegan? Använd mjölkfritt margarin, havre fraiche och veganost.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Ratatouille med vildris och stekt halloumi

En grönsaksröra som bara blir godare ju längre den kokar. Vildris ger både mer tuggmotstånd och mer smak. Laga gärna dubbel sats och frys in. Ta fram och använd till exempelvis pasta. Vegan? Byt ut halloumin mot ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Tofuwok med grön curry

Att hitta en currypasta utan vitlök är snudd på omöjligt, så den får man göra själv. Det som blir över kan du förvara i kylen och använda till annat.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Aubergine- och linscurry

En barnvänlig rätt som gömmer en massa grönsaker och linser, men utan att det riktigt märks. Härlig smak av curry och kokos. Grytan går utmärkt att frysa in.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Citronrisotto Verde

Det perfekta tillbehöret till tofu eller linsbiffar. Lägg ner grönsaker som zucchini, spenat, haricots verts och svarta bönor så har du en hel rätt! Vegan? Byt osten mot ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Pasta med auberginebollar

En rätt med många moment men som är väl värd all möda eftersom smakerna är fantastiska. Passa på att göra fler bollar om du vill frysa in till senare. Tomatsåsen är också god som den är, till pasta.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Quornfärssås med zucchinipasta

Vill du få barnen att äta mer vegetariskt är det här en jättebra rätt att starta med. Quorn- eller köttfärs, barnen märker ingen skillnad, jag lovar! Vegan? Använd ris- eller havregrädde.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Vegetarisk lasagne

En klassiker i grön tappning som passar finfint att frysa in. Glutenfria lasagneplattor finns i vanliga livsmedelsbutiker. Se till att välja en sort som inte innehåller sojamjöl. Vegan? Byt ut osten mot ett veganskt alternativ och använd ris- eller havremjölk.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Morots- och saffranssoppa

En len soppa med lite knuff beroende på hur mycket sambal du använder. Svarta bönor är begränsade till max 50 gram och ger bra tillskott på protein och kostfibrer. Vegan? Byt till havre fraiche och ett veganskt alternativ till fetaost.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Rotsellerisoppa

Rotselleri är billigt och finns nästan alltid att få tag på. Smaken är len och passar perfekt i en soppa. Soppan går jättebra att frysa in, så gör ordentligt med soppa när du ändå är igång. Vegan? Byt ut grädden mot ris- eller havregrädde.
Läs mer >>
Apr, 27 Inga kommentar

Het pumpasoppa

Pumpa finns i butiken snudd på året runt. Just hokkaido- och muscatpumpa är FODMAP-vänliga medan butternut går bra i mindre mängd. Toppa gärna soppan med smulad chèvre. Vegan? Byt chèvren mot ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 27 Inga kommentar

Rostad pumpasallad med mathavre

Om du inte hittar muscat- eller hokkaidopumpa kan du ta en mindre mängd butternutpumpa. Mathavre är ett fiberrikt alternativ till ris. Vegan? Ersätt fetaosten med ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 23 Inga kommentar

Krämig quinoasallad

Quinoa är verkligen en bra stapelvara i FODMAP-skafferiet. Fryst broccoli är snällare mot magen än den färska. Polkabetan är med mest för att den är vacker att garnera med, men du kan äta några skivor utan problem.
Läs mer >>