Apr, 28 Inga kommentar

Tacopaj med quorn

Det här blir ett nytt tacoalternativ till fredagsmyset. Gör dubbel sats av salsan och spara den i kylen. Det finns lökfri tacokrydda att köpa, eller så gör du enkelt din egen. Vegan? Använd mjölkfritt margarin, havre fraiche och veganost.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Vegobowl

En snabb vardagsrätt där du kan använda de grönsaker du har hemma. Vegan? Hoppa över ägget och lägg eventuellt till lite tofu istället.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Aubergine- och linscurry

En barnvänlig rätt som gömmer en massa grönsaker och linser, men utan att det riktigt märks. Härlig smak av curry och kokos. Grytan går utmärkt att frysa in.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Citronrisotto Verde

Det perfekta tillbehöret till tofu eller linsbiffar. Lägg ner grönsaker som zucchini, spenat, haricots verts och svarta bönor så har du en hel rätt! Vegan? Byt osten mot ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Morots- och saffranssoppa

En len soppa med lite knuff beroende på hur mycket sambal du använder. Svarta bönor är begränsade till max 50 gram och ger bra tillskott på protein och kostfibrer. Vegan? Byt till havre fraiche och ett veganskt alternativ till fetaost.
Läs mer >>
Apr, 28 Inga kommentar

Rotsellerisoppa

Rotselleri är billigt och finns nästan alltid att få tag på. Smaken är len och passar perfekt i en soppa. Soppan går jättebra att frysa in, så gör ordentligt med soppa när du ändå är igång. Vegan? Byt ut grädden mot ris- eller havregrädde.
Läs mer >>
Apr, 27 Inga kommentar

Het pumpasoppa

Pumpa finns i butiken snudd på året runt. Just hokkaido- och muscatpumpa är FODMAP-vänliga medan butternut går bra i mindre mängd. Toppa gärna soppan med smulad chèvre. Vegan? Byt chèvren mot ett veganskt alternativ.
Läs mer >>
Apr, 23 Inga kommentar

Krämig quinoasallad

Quinoa är verkligen en bra stapelvara i FODMAP-skafferiet. Fryst broccoli är snällare mot magen än den färska. Polkabetan är med mest för att den är vacker att garnera med, men du kan äta några skivor utan problem.
Läs mer >>
Apr, 23 Inga kommentar

Kålsallad med lingondressing

Den här salladen innehåller några begränsade ingredienser, men nu är vi ju olika allihopa så välj de du klarar av beroende på hur långt du kommit i kostbehandlingen.
Läs mer >>
pesto
Okt, 11 Inga kommentar

Pasta med tre sorters pesto

Pesto är enkla pastasåser att ha på lager. Bara att plocka fram ur kylskåpet och blanda med pasta och vardagsmiddagen är klar på nolltid. Varje recept räcker till 4 portioner.
Läs mer >>
linssoppa
Okt, 11 Inga kommentar

Linssoppa med kokos och broccoli

Matig soppa med len smak. Konserverade linser innehåller inga FODMAPs, eftersom de vattenlösliga fibrerna går ut i spadet. Servera gärna soppan med en bit rostat glutenfritt bröd.
Läs mer >>
tom kha gai
Okt, 11 Inga kommentar

Tom khai gai

Äkta Tom Kha Gai görs på galangalrot, som finns i välsorterade livsmedelsbutiker eller i asiatiska butiker. Om du inte hittar den går det bra att ersätta den med ingefära.
Läs mer >>
kyckling i ugn
Okt, 11 Inga kommentar

Kyckling i ugn

Vardagsrätt som sköter sig själv i ugnen och med milda smaker som passar hela familjen. För dig som inte vill stycka kycklingen går det bra att använda färdigstyckade kycklingdelar.
Läs mer >>