Just nu pratas det mycket om antiinflammatorisk kost och det låter ju nytt och fräscht, men vad är det och vilka effekter har den här kosten på oss? Är det så märkvärdigt som det låter eller är det bara SLVs rekommendationer med ett lite roligare namn? Det ska vi nu reda ut.

Varför antiinflammatorisk kost?

Först, vad är teorin bakom antiinflammatorisk kost? Jo, det är att vi går omkring med en kronisk låggradig, eller subklinisk, inflammation som är kopplad till många av våra kroniska sjukdomar som övervikt, depression, cancer och typ 2 diabetes.  Den här kopplingen är välkänd, men det finns en osäkerhet kring det hela bland annat eftersom det har saknats bra biomarkörer att mäta med och gränsvärdena varit omdiskuterade. CRP har använts länge, men nu finns också en mer finkänslig mätning av det som heter högkänsligt CRP. Sedan tidigare vet vi att den som är överviktig och går ner i vikt uppvisar minskad inflammation, oavsett vilken sorts kost man äter. Men, nu skrivs det allt mer om specifika livsmedels påverkan på inflammationen i kroppen.

Hur ser då den antiinflammatoriska kosten ut?

Många tänker nog på gurkmeja och ingefära morgon, middag och kväll, men det är en ganska liten del av den här kosten. Det handlar mer om rena livsmedel, mat lagad från grunden och att minska på intaget av rött kött, charkprodukter, socker, vitt mjöl och processad mat med tillsatser till förmån för grönsaker, frukter, fullkorn, nötter, bär, frön och baljväxter. Ganska nära SLVs rekommendationer alltså, men med ett lite roligare namn. Eftersom definitionen av antiinflammatorisk kost inte är klar varierar det om gluten och mjölkprotein tas bort eller inte. I vissa studier tas vetemjöl bort, medan mer fullkornsrika mjölsorter är kvar.

Slutord

Den antiinflammatoriska kosten har drivits på av självutnämnda kostexperter som någon sorts superdiet som kan lösa alla problem och besvär. Det har gjort att vi dietister har blivit bestulna på ”vår” kost och jag tycker att det är tid för oss att ta tillbaka den, om än med ett annat namn än just antiinflammatorisk. Dels för att inte öka på den hälsoångest som många har, men också för att nå den breda massan som inte behöver fokusera på detaljer utan på mer av det ena och mindre av det andra. Så, låt oss prata om bra livsmedelsval utifrån det som bevarar hälsan och som dessutom kan förebygga sjukdomar, oavsett om den kallas antiinflammatorisk kost eller något annat.

Sofia Antonsson

Leg dietist, Belly Balance

Det finns en hel del studier och projekt som tittar på antiinflammatorisk kost:

Studie Uppsala antiinflammatoriskt index:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28877589/

Studie antiinflammatorisk kost på barn med JIA Akademiska sjukhuset:

www.barnreumaregistret/forskning-och-utveckling/projekt-pa-gang/2015-2/

Studie från Lund:

https://www.med.lu.se/nyheter/1010114_mat

Review på antiinflammatorisk kost och depression:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30502975/

Studie kost och depression Harvard:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24095894/

Projektet MoodFood:

https://moodfood-vu.eu

Mynewgut EU-projekt:

https://mynewgut.eu/findings