Glasstips
Glass + IBS=?

Nu när sommaren äntligen är här är det härligt att kyla ned sig med en svalkande glass och självklart ska även du som följer FODMAP kunna unna dig. Följ våra tips när du köper glass så undviker du att glassfesten slutar i en magkatastrof.

Det går fint att äta glass även för den som följer följer kostbehandlingen FODMAP. Det gäller bara att hålla koll på ingredienser:

  • Laktos
  • Fruktos
  • Juicekoncentrat från äpple, päron
  • Vetemjöl
  • Glukos-fruktossirap
  • Oligofruktos (-sirap)
  • Inulin

Låg-FODMAP glassar

Det finns en del glass i storpack som är låg-FODMAP. Nedan hittar du ett urval:

  • Laktosfri gräddglass blåbär (Triumf)
  • Laktosfri Double Chocolate Parfait  (Carte D’or)
  • Laktosfritt gräddglass mintkola (SIA)
  • Laktosfritt gräddglass smultron/jordgubb (SIA)
  • Laktosfritt gräddglass krossad choklad(SIA)
  • Laktosfritt gräddglass vanilj (SIA)
  • Sorbet citron (SIA)
  • Sorbet hallon (SIA)
  • Sorbet passion (SIA)
  • Laktosfri Double chocolate parfait (GB)
  • Mjölkfri glass vanilj (Oatly)
  • Mjölkfri glass choklad (Oatly)
  • Vegansk glass Lovley Vanilla (Choice, GB)

När det gäller pinn- och strutglassar är det svårt att hitta de som är helt fria från FODMAPs.

Vi har hittills hittat två stycken:

  • Cola-pop (SIA)
  • Tutti-frutti (Triumf)

OBS! Informationen på förpackningen är alltid den senast uppdaterade. Använd FODMAP-scannern i appen så får du direkt reda på om glassen är ok att äta eller inte.

Proteinglass

Senaste året har det kommit fler och fler ”fitness-glassar”. Glassarna marknadsförs som ett bättre alternativ till vanlig glass då de innehåller en större mängd protein och fibrer och en mindre mängd vanligt socker. För den känslige magen kan dock dessa glassar vara en riktig FODMAP-bomb! De innehåller ofta både inulin, sockeralkoholer och oligosackarider, dvs. ingredienser som alla är analyserade som hög-FODMAP. Så även om de på många sätt är nyttigare än ”vanlig glass” är det något vi med känsliga magar bör hålla oss borta från..

Gör din egen glass

Det är fantastiskt gott och faktiskt rätt enkelt att göra sin egen glass. Här har vi samlat våra tre favorit-recept på hemgjord glass!

Laktos eller fett?

En del upplever att magen knorrar även när de äter laktosfri glass. Då är det troligt att det är fettet man reagerar på snarare än mjölkproteinet. Prova att äta en mindre mängd glass och se om du får samma reaktion, eller prova en mjölkfri glass och se om den går bättre. Det viktigaste är att du förstår vad som är vad.

 

Av: Sofia Antonsson

Leg. Dietist, Belly Balance