Sitt rätt på toaletten!
Sittställningen – så sitter du rätt på toaletten

Hur sitter du på toaletten?

En fråga som vi alla borde ställa oss. I västvärlden har vi toalettstolar som är bekväma och ergonomiskt utformade ur många aspekter, men inte utifrån tarmtömningen. Här är det också ett känt faktum att ganska många människor lider av förstoppning. Förstoppning finns det flera orsaker till, men en sak som faktiskt kan påverka är sittställningen när vi är på toa. Vårt bakåtlutade sittsätt gör att ändtarmen snörps ihop och det blir svårare att få ut avföringen. Ska det dessutom gå snabbt, vilket det ska göra med dagens livsstil, är risken stor att utdelningen på toaletten uteblir helt. Det kallas med ett finare ord för ofullständig tarmtömning, något som många med IBS kan känna igen, framför allt på morgonen innan man ska iväg till jobb eller skola. Det kommer inget mer, men du känner dig inte färdig på toaletten, och om en stund behöver du gå igen. Och igen. När tarmen hindras från att tömmas fullständigt påverkas välbefinnandet och dagen blir kanske inte riktigt som du tänkt dig. I stället för att göra det du ska göra kanske du blir låst av att fokusera på din mage hela dagen.

Huka och känn skillnaden

Hur ska man då göra? Jo, den mest optimala sittställningen är i stället att sitta på huk. Världens 1,2 miljarder människor som fortfarande hukar drabbas sällan av divertiklar (tarmfickor) och förstoppningsproblem vilket till en del kan härledas till sittställningen. Den ursprungliga ”naturliga” sittställningen rätar ut tarmen som då lättare släpper ut avföringen och ger en mer komplett tarmtömning. Tänk alltså två fotplattor i golvet. Då är det så att säga rak väg ut för avföringen och du känner dig förmodligen både tillfredsställd, lätt och nöjd efteråt. En fullständig tarmtömning gör oss helt enkelt glada! Så, köp en liten pall, sätt upp fötterna, huka dig lätt framåt och känn skillnaden.

Läs om sittställningen i boken Magkänsla

Vill du fördjupa kunskaperna om magen i allmänhet, sittställning, stresshantering och inte minst kostbehanandlingen FODMAP? Då ska du läsa vår bok ”Magkänsla – Handboken för dig med orolig mage och IBS”.

Av: Sofia Antonsson
Leg dietist, Belly Balance