symtom vid IBS
Vanliga symtom vid IBS

Symtom vid IBS, vilka är de vanligaste egentligen? IBS (irritable bowel syndrome) drabbar 15-20 % av världens befolkning. Ca 70 % av de som drabbas är kvinnor, men sjukdomen drabbar även män och barn.

Många går omkring med bråkiga magar utan att veta om att man har IBS, vilket inte är konstigt, det är ju inte lätt att veta hur magen ska vara. Eftersom det inte finns något test som kan påvisa IBS är det viktigt att gå till läkaren när symtomen från magen går ut över vardagslivet. Det är viktigt med en diagnos för att sedan få rätt hjälp.

Fem vanliga symtom vid IBS

  • Uppblåsthet – magen ökar vanligen i omfång under dagen. Du kanske upplever att magen drar igång efter lunch och att du skulle behöva ha ett par extra byxor i större storlek med dig till jobbet.
  • Gaser – Utöver att du kanske släpper väder i tid och otid kan gaser också ge upphov till bubbel, kurr och liv i magen. Dessutom kan gaserna göra ont.
  • Förstoppning eller diarré – både snabb och långsam mage är karaktäristiskt vid IBS och det går faktiskt också att ha båda lite omväxlande.
  • Ofullständig tarmtömning – vanligt symtom vid IBS oavsett om man har snabb eller långsam mage. Du kanske känner igen dig i att du går på toaletten och efter bara en liten stund måste du gå igen. Det här händer vanligen på morgonen när man ska gå iväg.
  • Smärta – kan vara molande värk, knivhugg eller kramper och sitter vanligen på höger eller vänster sida under revbenen där tjocktarmen gör två stora krökar. Många med IBS har trånga tarmar och eftersom man också har en ökad smärtkänslighet märker man direkt när tarmen börjar expandera, vidga sig.

Symtom av det jag åt senast, eller?

Ja, det är en väldigt relevant fråga det här med när symtomen kommer. Det mest naturliga är ju att känna efter hur det känns i magen när man ätit. Om det inte känns bra drar man slutsatsen att det man just åt inte var bra, men riktigt så enkelt är det inte.

Tarmsystemet är komplext uppbyggt, både vad gäller funktion och kommunikation. Maten landar ju som bekant i magsäcken där den sedan bearbetas i ca fyra timmar beroende på vad man ätit.

Flytande föda som mjölk och juice går snabbare, medan en måltid med grönsaker, kött och potatis tar betydligt längre tid. Det är alltså i stort sett omöjligt att det du just ätit direkt ger symtom vilket är förklaringen till att det är svårt att nysta i kosten själv och en stor risk att man plockar bort helt fel livsmedel.

Springa på toaletten mitt i måltiden

Vad är det då som händer när man får symtom direkt efter måltid? Jo, antingen är det reflexerna i tarmen som är förstärkta så att de likt en jetmotor överreagerar vid intag av föda vilket visar sig i buller, obehag och akut behov av en toalett. Blir du i stället gasig beror det vanligen på det du ätit 1-3 måltider bakåt beroende på vilken hastighet du har på magen.

Maten du just ätit puttar ner tarminnehållet och det är först när den når tjocktarmen som det blir det problem.

Ytterligare en faktor som komplicerar det hela är att vi faktiskt kan dra igång magen genom att lukta på t ex kaffe. Då vill magen hos en del automatiskt tömma sig, trots att vi inte intagit något kaffe. Detta faktum kan man då utnyttja genom att behålla den kopp kaffe som är viktig för tömningen (för den förstoppningsdominerade) och ta bort den som bara retar tarmen i onödan (för den diarrédominerade).

För att kunna avgöra vilka livsmedel som orsakar symtom behöver du ha koll på:

  1. Vilken hastighet du har på din mage. Snabbare magar ger snabbare symtom och långsamma magar ger mer långdragna symtom.
  2. Vad du har ätit bakåt i tiden. För en matdagbok så blir det betydligt lättare.
  3. FODMAP för att förstå vilka livsmedel som genererar snabbare symtom och vilka som ens potentiellt kan ge symtom. Av de 25-30 livsmedel vi äter varje dag kanske det är 10 som är FODMAPs.

Genom upplägget på IBS-skolan Online (ett först eliminera och sedan korrekt återinföra) kan du lära dig mer vilka de livsmedel är som ger symtom och behålla de som går bra att äta. Enkelt och viktigt för att få en mer allsidig kost på sikt.

 

Av: Sofia Antonsson
Dietist, Belly Balance