Förberedelser inför julen

God morgon på er! Nu är det snart jul och efter dagens jobb väntar två veckors semester. Allt är på topp med andra ord! 🙂

Det gick snabbt att få tillbaka  krafterna och aptiten efter magsjukan och nu känner jag mig helt återställd- så skönt! Lägenheten är sanerad och handdukar och sängkläder är tvättade, så nu bör bacillerna vara borta. Det tråkigaste med att jag och min pojkvän blev sjuka var att vi var tvungna att ställa in ett planerat julmys med våra vänner. Man vågar ju inte bjuda hem 20 kompisar när man precis blivit frisk och servera pepparkakor man gjorde dagen innan man blev sjuk. Tror det är bäst att vi slänger pepparkakorna…

Nu är det knappt en vecka kvar till julafton och jag har bestämt mig för att lägga ner mycket tid, omtanke och energi för att min mage ska må bra. Det vore ju så himla skönt att för en gångs skull ha en fungerande och glad mage på julen. Idag jobbar jag min sista dag innan ledigheten och jag kommer precis som igår och förra veckan ta med mig en FODMAP-vänlig lunch. Jag tror nämligen att det är i princip omöjligt att hitta en färdiglagad maträtt som helt och hållet stämmer överens med elimineringsfasens riktlinjer?! Idag kommer matlådan att bestå av köttfärssås och spagetti, en av mina favoriter när det kommer till vardagsmat.

Jag har fått i uppdrag att förbereda tre saker inför julen- fröknäcke, köttbullar och efterrätt. Jag började så smått med att göra ett supergott fröknäcke häromdagen och imorgon ska jag rulla julköttbullar. Jag har inte riktigt bestämt vad jag ska göra för efterrätt än, men det lutar åt en pepparkakscheesecake. Jag lovar att dela med mig av receptet om det blir bra!:)

Är ni precis som jag oroliga för hur magen ska klara av julmaten? Känns det svårt att veta vad ni kan äta och vad ni bör undvika på julbordet? Då vill jag tipsa er om att läsa Belly Balance guide som beskriver hur ni klarar av julbordet med lugn mage. https://www.bellybalance.se/aktuellt/tips-infor-jul/. Ha en fin dag! 🙂 / Lina