fodmap
FODMAP, metoden som funkar

FOD vaddå? Har du också stött på frågetecken när du nämner FODMAP? Du kanske har läst att det inte finns något som hjälper vid IBS? Varför är det så? IBS är en diagnos som är omgiven av skrönor och myter. Det har tidigare inte funnits ordentlig behandling och vi har liksom fastnat i att det aldrig kommer att finnas någon behandling heller. Fel!

Alla har sin egen lösning

Du kanske har stött på kommentarer som:

Balansera tarmfloran så ska du se att du blir av med din IBS! Jo, visst kan man göra det. Problemet är bara att det krävs stora förändringar i kost och livsstil innan man kan se några förändringar i tarmfloran. Dessutom kan många livsmedel som är bra för tarmbakterierna konstigt nog ge symtom för dig med IBS, t ex inulin i jordärtskocka, lök och vitlök.

Ät inte så mycket skräpmat! Nja, förvisso är det inte optimalt med hamburgare eller pizza, men faktum är att hälsosamma livsmedel som avokado, rödbeta, blomkål och svamp är fullpackade med FODMAPs som kan göra magen orolig så lösningen är inte att börja äta mer av dessa heller.

Jag har lärt mig vad jag kan äta och inte. Bra, men är magen lugn nu då? Nja, ofta inte. Det är oerhört svårt att själv koppla ihop symtom med rätt livsmedel.

Det är individuellt vad man kan äta och inte när man har IBS. Nej, det är faktiskt inte det, inte till en början i alla fall. De allra flesta med IBS reagerar på lök, vitlök, sädesslag och laktos. Därför hjälper FODMAP 75 % av alla med IBS. Sen finns det ju individuella variationer och det märker du när du börjar lägga tillbaka livsmedel igen.

Svårt att förstå FODMAP

Vi träffar ibland både läkare och dietister som inte riktigt förstår vad FODMAP går ut på. Med all rätt, det är inte en enkel metod utan kräver att man är insatt. Men med lite träning blir resultatet så bra och vi får nöjda och glada patienter. Och det bästa är att vi sysslar med kostbehandling här och inte läkemedel i första hand.

FODMAP-behandlingen är just en sjukdomsspecifik kostbehandling som enbart ska utföras av dietister. Så ser det ut i hela världen. Behandlingen är avancerad och kräver nutritionskompetens dvs, att man kan det här med kroppen och näring. Det kan, vid en första anblick verka lättare än vad det är, men alla som provat vet att det är ett stort och tidskrävande jobb.

Har man otur kan ett litet fel göra att önskat resultatet uteblir. Därför uppdaterar vi hela tiden listorna i appen efter de analyser som görs på livsmedel.

FODMAP är ingen quick fix

Så trist, men tyvärr går inte FODMAP och quick fix ihop, inte ett dugg! För det första tar det tid att förstå vad du kan äta och inte. Sen är det ju det här med stressen som påverkar magen och som också ska jobbas med.

”Målet med FODMAP är att efter 6-12 månader ha identifierat 10-15 livsmedel som är dina stora bovar”

Vi vet, efter att ha hjälpt +10000 personer med IBS, att FODMAP är den mest effektiva metod vi har idag. Du jobbar strukturerat, kontrollerat och i ett tempo som känns ok. Allt för att kropp och knopp ska hänga med. Då blir det bra och magen blir lugn och glad!

Av: Sofia Antonsson
Dietist, Belly Balance

Mer tips, recept och verktyg för dig med känslig mage hittar du i Belly Balance appen. Ladda ner gratis i Appstore eller Google Play.